Dashboarding & analytics

[PLUGIN] Contact Form 7 Tracking plugin: Al je formulieren eenvoudig voorzien van trackingcodes

Door:

Tim Rooza

26 juli 2017

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF formaat in je mailbox.

Zo nu en dan kan ik het niet laten en neem ik een diepe duik in de code. Zo ook deze keer. Ik heb een WordPress Plugin gemaakt voor iedereen die de populaire plugin “Contact Form 7” gebruikt. Elk verzonden contactformulier eenvoudig en overzichtelijk kunnen tracken via Google Analytics, Google Tagmanager (GTM) of welke andere trackingtool dan ook? I’ve got your back.

Waarom heb ik dit gemaakt?

Als online marketeer heb ik gemerkt dat veel WordPress websites gebruik maken van de Contact Form 7 plugin. Bij de grotere websites met veel formulieren is het overzicht van welke formulieren wél, en welke niet voorzien zijn van een trackingcode vaak ver te zoeken. Daarnaast wordt het toevoegen van een trackingcode aan de nieuwe formulieren vaak vergeten.
Voor webmasters van grote en kleine websites is het toevoegen en beheren van trackingcodes aan contactformulieren met deze plugin een stuk eenvoudiger geworden.

Voor wie is deze plugin geschikt:

  • Iedereen die Contact Form 7 gebruikt voor formulieren op een WordPress website.
  • Iedereen die trackingcodes aan zijn contactformulieren wilt koppelen.
  • Iedereen die zijn trackingcodes graag overzichtelijk bij elkaar heeft.
  • Iedereen die de trackingcode ook automatisch wil koppelen aan toekomstige formulieren (nooit meer een formulier vergeten!).
  • Iedereen die zelf niet voldoende technisch is, maar wel instructies/codes heeft ontvangen van zijn/haar online marketeer.
  • Iedereen die nu nog de “ouderwetse” manier van tracking gebruikt (“on_sent_ok“) – Eind 2017 wordt dit niet meer ondersteund.
  • Iedereen die meerdere calls wil kunnen combineren. Bijvoorbeeld een GTM datalayer push, Analytics event én een redirect na elk verzonden contactformulier.

Wat doet deze plugin nou precies?

Deze plugin biedt je een centrale plaats voor al je Contact Form 7 trackingcodes. Daarnaast geeft het je de vrijheid om een “standaard” trackingcode te plaatsen voor elk (toekomstig) contactformulier dat je op je website plaatst (set it & forget it).

Ook is het mogelijk om per individueel contactformulier uitzonderingen te maken, of deze juist uit te sluiten van tracking.

Hoe werkt het?

Voer je gewenste trackingcodes in en klik op “opslaan”. Onder de motorkap genereert de plugin de Javascript code die nodig is voor de tracking en zet deze in een los “.js” bestand. Vervolgens zorgt deze plugin ervoor dat dit bestand op je website (in de footer) wordt aangeroepen. De javascript code detecteert wanneer formulieren worden verzonden en vuurt de codes af die je hebt ingesteld.

 

Let’s do it!

Stap 1:
Download de plugin en installeer & activeer deze in WordPress. (ga naar “plugins”, kies “nieuwe plugin” en upload het .zip bestand)

Stap 2:
Er is nu in je WordPress Admin menu een optie bijgekomen: “Tracking contactforms“.

contact form 7 tracking plugin

Stap 3:

Op de plugin-pagina zie je de mogelijkheid tot het toevoegen van een globale/algemene trackingcode. Deze wordt automatisch gekoppeld aan alle Contact Form 7 formulieren. Ook degene die toekomstig worden aangemaakt. Wil je bij sommige formulieren afwijken van de globale tracking – of zelfs helemaal uitsluiten van tracking – dan kan je dat nog per formulier aangeven.

contact form 7 tracking plugin

Stap 4:

Druk op de grote groene “opslaan” knop en test of de tracking naar behoren werkt.

Happy Tracking!

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Dashboard op maat?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.


Meer informatie over dashboard op maat.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact