Google Ads (SEA)

Conversies per campagne in Google Ads

Door:

Tim Rooza

05 juni 2019

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Yessss! Je kan nu in Google Ads -per campagne- kiezen welke conversies worden opgenomen!

Waarom is dit eigenlijk nodig?

Het mag duidelijk zijn dat Google Ads z’n pijlen richt op automation met machine learning. Voor bepaalde campagne-typen (Shopping, Dynamic Search Ads) kiest Google zelf de zoekwoorden waarop je zichtbaar wordt en met ‘slimme’ bied-strategieën (CPL, Target CPA, Opt. conv. etc.) kiest Google ook nog zelf de prijs per klik. Om (uiteindelijk) de vruchten te kunnen plukken van al deze machine learning magic is een goede online marketing strategie in combinatie met het tracken en toewijzen van de juiste data essentieel.

De crux zit ‘em in de kolom “conversies”

Bij het vaststellen van je conversies op accountniveau bepaal je per conversie of deze opgenomen mag worden in de kolom “conversies”. Deze kolom biedt niet alleen inzicht in het aantal conversies (duh) maar is ook de bron van data voor de “automated bidding”- opties van Google. (PS: kies je hier voor “nee” – dan zijn die conversies terug te vinden in de kolom “alle conversies”).

Deze kolom bepaald of Google de conversie meeneemt bij de “smart bidding” opties

Omdat dit een “account”-instelling is, kwamen adverteerders hiermee in de knel. Verschillende campagnes kunnen namelijk verschillende doelstellingen (conversies) hebben – waarop je wilt dat Google gaat optimaliseren. Bijvoorbeeld:

Een display-campagne waarop een conversiedoel kan zijn 2 of meer blogs gelezen. Een middle-of-funnel search-campagne waar een conversie bestaan uit een quiz-deelname of PDF download. En een bottom-of-funnel search-campagne waarop een conversiedoel uit een contactopname moet bestaan.

Ook relevant: Lees meer over een marketing funnel

Conversies kiezen per campagne in Google Ads

Het heeft lang geduurd, Facebook was jaren eerder (props to the Zuck!), maar inmiddels is het mogelijk om per campagne de conversies te kiezen die van toepassing zijn.

Kies je campagne -> Instellingen -> aanvullende instellingen -> Conversies

Op deze manier zorg je dat alleen de gekozen conversies worden gebruikt bij het optimaliseren van je campagne.

Machine learning For The Win! (of toch niet?)

De trend is duidelijk; Google weet meer van iedereen dan je als adverteerder mogelijk kan weten. Gebruik maken van de machine learning strategieën die Google Ads biedt lijkt dan ook een no-brainer. Maar wees gewaarschuwd – de ervaring leert dat – vooralsnog – deze opties nog lang niet zo goed presteren als het good old handmatige werk. Zorg dus altijd voor een gedegen AB-test voordat je hierop overstapt.

Online marketing uitbesteden?

Zit je meer tijd dan je lief is in Google Ads of Facebook Business Manager? Of wil je dit juist voorkomen en je online marketing strategie laten opstellen en uitvoeren? Drop me a line!

Ontvang gratis whitepaper: Marketingfunnel

Haal structureel en gecontroleerd meer klanten binnen met deze aanpak.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne maken door een bureau met zó veel SEA-ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.


Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact