Conversie optimalisatie
Het LIFT model wordt gebruikt om de effectiviteit van je webpagina’s te verbeteren. LIFT is een afkorting van Landing page Influence Functions for Tests en het biedt houvast bij het signaleren van verbeteringen en het maken van hypotheses voor AB-tests.
Het model is gebaseerd op 6 belangrijke factoren die invloed hebben op de effectiviteit namelijk de Waardepropositie, Relevantie, Duidelijkheid, Onzekerheid, Afleiding en Urgentie.
Je aanbod (de waardepropositie)
Een goede waardepropositie zorgt voor een unieke plek in de markt en een duidelijke reden voor prospects om klant te worden. De waardepropositie is een duidelijke omschrijving het product of dienst en hoe deze het probleem van de bezoeker oplost. Welke specifieke voordelen deze biedt en hoe deze zich onderscheidt van de concurrentie.
Ook relevant: Waardepropositie en marketingfunnel
Relevantie (conversion verhogend)
In het LIFT model heeft de “relevantie”-factor voornamelijk betrekking op de verwachting van de bezoeker. Sluit de pagina aan op wat de bezoeker had verwacht? Gebruik bijvoorbeeld in advertenties dezelfde bewoordingen en afbeeldingen als op de bestemmingspagina.
Duidelijkheid (conversion verhogend)
Probeer je waardepropositie zo helder mogelijk te communiceren. Wees helder over de “call to action” (wat vraag je van de bezoeker) en over de vervolgstappen. Gebruik korte duidelijk zinnen en ondersteun de inhoud met een duidelijke vormgeving.
Onzekerheid / Angst (conversieremmer)
Welke drempels kan een bezoeker ervaren die hem of haar weerhouden tot het ondernemen van actie? Zorg dat je duidelijk bent over de privacy van de bezoeker, vraag alleen noodzakelijke informatie, toon keurmerken en maak bijvoorbeeld gebruik van recensies om onzekerheid zoveel mogelijk weg te nemen.
Ook relevant: Meer resultaat met goede landingpages
Afleiding (conversieremmer)
Voorkom elementen op de pagina die een bezoeker zou kunnen afleiden van het uiteindelijke doel (converteren). Over het algemeen geldt: hoe meer keuzes of “uitgangen” een bezoeker gepresenteerd krijgt, hoe kleiner de kans dat de bezoeker direct converteert. Maak gebruik van eenduidige CTA’s (call to actions) en voorkom het presenteren van teveel onnodige informatie.
Urgentie (conversie verhogend)
Hoe overtuig je de bezoeker om nu actie te ondernemen? Een goede deal willen mensen liever niet mislopen. Wanneer je zorgt voor schaarste (“Nog maar 3 over!”) of urgentie (“Alleen vandaag geldig!”) heeft dat direct effect.
Ook relevant: Verbeter je website met conversieoptimalisatie
Het LIFT-framework gebruiken
Het framework biedt prettige houvast bij het verbeteren van landingpages. Wil je het praktisch en snel toepassen? Bekijk je landingpagina en stel jezelf de volgende vragen:
- Wat is het aanbod?
- Had ik dit verwacht?
- Wat wordt er van mij verlangd?
- Is er iets wat mij daarvan afleidt?
- Zijn er redenen om geen actie te ondernemen?
- Zijn er mogelijkheden om de urgentie te vergroten?
Dit is voldoende om een frisse blik te krijgen en nieuwe verbeterpunten te spotten. Wil je écht werk maken van conversieoptimalisatie en het rendement van je website blijvend verbeteren? Neem dan contact met ons op.
Gratis download: richtlijnen voor de ideale landingpage
Ontvang de handige richtlijnen voor het maken van effectieve landingpages.
Over de schrijver:
Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.
Conversie optimalisatie?
Verbeter de prestaties van je website en advertenties en verhoog je rendement zonder extra advertentiekosten.
Meer informatie over conversie optimalisatie.
- Verbeter de prestaties van je website en advertenties en verhoog je rendement zonder extra advertentiekosten.
- Profiteer van blijvend verbeterde resultaten