Google Ads (SEA)

Google Adwords advertentiebudget bepalen

Door:

Tim Rooza

10 januari 2018

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Voordat je begint met Google Adwords moet het advertentiebudget vastgesteld worden. Hoe gaat dat te werk?

Hoe werkt een Google Adwords dagbudget?

Google Adwords werkt met een dagbudget per campagne. Dit dagbudget vermenigvuldigd met 30,4 maakt samen het maximale maandbedrag dat Google incasseert.

De naam “dagbudget” is hier verwarrend. Het dagbudget is niet gelijk aan het maximale bedrag dat daadwerkelijk dagelijks besteed kan worden. Google heeft zichzelf hierin de vrijheid gegeven om, per dag, tot wel 2x zoveel uit te geven. Dit wordt op andere dagen dan weer ‘rechtgetrokken’ met lagere uitgaven zodat het uiteindelijke maandbedrag (dagbudget x 30,4) niet wordt overschreden.

Google Adwords probeert het dagbudget over de dag te verspreiden. Hierdoor voorkom je dat het hele dagbudget al in de ochtend op is. Dit betekent wél dat je met een laag dagbudget mogelijk impressies (en dus kliks) gaat mislopen.

Het kiezen van een geschikt dagbudget is lastig. Zeker bij nieuwe accounts is het moeilijk inschatten wat een klik gaat kosten en hoeveel verkeer de campagnes opleveren. Hoe kom je uiteindelijk toch tot een goede keuze?

De pragmatische aanpak

Deze aanpak heeft mijn persoonlijke voorkeur. Hierbij stel je het dagbudget in de beginfase vast op een vrij laag bedrag, maar hoog genoeg om voldoende data te verzamelen. In de eerste periode van een Adwords campagne is het nodig om zeer regelmatig de resultaten te monitoren en de campagnes te verbeteren. Na deze eerste periode heb je genoeg informatie om de focus op de juiste zoektermen te leggen en de meest ‘geldverslindende’- zoekwoorden uit te sluiten. Verhoog Vervolgens stapsgewijs het dagbudget zolang dit winstgevend is.

Zie ook: Hoeveel is een klant nou écht waard (klantwaarde berekenen)

De “uitreken”-aanpak

Wil je wat meer houvast bij het vaststellen van de budgetten? Dan is de “uitreken”-aanpak een optie. Hiervoor is het nodig eerst wat basisgegevens te verzamelen….

Verwachte klikprijs

De verwachte prijs per klik (CPC) is op te vragen met de Keyword planner. Bedenk wel, de klikprijzen die daaruit voortvloeien zijn schattingen. De uiteindelijke prijs is afhankelijk van verschillende factoren (o.a. je advertentietekst en je website).

De verwachte conversie

Vervolgens moet je een idee hebben van de conversieratio van je website. Hoeveel bezoekers heb je op de website nodig voor een aanvraag of aankoop? Vaak is deze informatie redelijk eenvoudig uit je webstatistieken te herleiden. Houd er wel rekening mee dat bezoekers vanuit Google Adwords mogelijk beter (of juist slechter) converteren dan bezoekers vanuit andere bronnen. Dit is o.a. afhankelijk van je landingspagina, de gekozen zoekterm en gebruikte advertentietekst.

Met deze informatie bereken je, min-of-meer, wat je ideale dagbudget zou zijn.

Voorbeeld:
0,50 (verwachte klikprijs) x 50 (per 50 bezoekers doet er 1 een aanvraag) x 5 (gewenste aanvragen per dag) = E125 (dagbudget).

Adwords budget kiezen

Omdat de grootste campagneverbeteringen plaatsvinden in de periode kort na de lancering, is de “pragmatische”-methode vaak het meest efficiënt.
Er is op dat moment nog te weinig (betrouwbare) data beschikbaar om de “uitreken”-aanpak goed toe te passen. Daarnaast is het vaak zonde om gelijk “full-force”- in te zetten op campagnes die de grootste optimalisatieslag nog moeten krijgen. Heb je wél betrouwbare data beschikbaar, dan is de uitreken-methode natuurlijk een prima optie.

Wil je eens overleggen over je online advertentiecampagnes, of de Adwords campagnes uitbesteden? Neem contact op.

Gratis analyse van jouw Google Ads

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul je e-mailadres in: je ontvangt dan direct een e-mail vanwaaruit je analyse gestart kan worden. Binnen 5 minuten ontvang je een waardevolle rapportage.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne maken door een bureau met zó veel SEA-ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.


Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact