Zoekmachine optimalisatie (SEO)

8 tips om het maximale uit je Youtube video’s te halen

Door:

Tim Rooza

14 augustus 2019

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF formaat in je mailbox.

Wil je meer views, subscribers en traffic uit YouTube? Vergoot dan je kansen met deze 8 best practices.

1. Zorg voor goede video(content)

Beetje flauwe nummer 1, maar té belangrijk om niet te vernoemen. In tegenstelling tot Google – dat backlinks en andere signalen kan gebruiken om de kwaliteit van content te beoordelen – heeft YouTube die luxe niet. Youtube “leunt” dus extra op signalen van de kijkers. Youtube hecht veel waarde aan “audience engagement”.

Zorg dus voor videocontent maakt die de volgende acties stimuleert:

  • Hoog % van de video afkijken
  • Lang (tijdsduur) de video bekijken
  • Duimpjes omhoog / omlaag
  • Reacties op de video geven
  • Abonneren op je kanaal n.a.v. de video
  • etc.

2. Kies goede “target keywords”

YouTube heeft geen officieel hulpprogramma voor het zoeken van zoekwoorden. Er zijn wel “tools” te vinden die hierbij claimen te helpen, maar in de praktijk gebruiken die toch vaak cijfers uit de “Google keyword tool” – en die zijn dus maar beperkt bruikbaar.

Wat een beter uitgangspunt is, is gebruik maken van “Youtube suggest”. Typ een zoekwoord in de zoekbalk en er verschijnt een lijst met relevante zoekopdrachten. (Pro tip: gebruik een “*” als wilcard.).

“Youtube suggest” met een wildcard

Kies een suggestie en gebruik dit in een zoekopdracht in Google. Idealiter worden er namelijk op de zoekresultatenpagina van Google ook video/youtube resultaten getoond.
Is dat het geval? Top! Let dan ook gelijk even op de gebruikte titels en lengtes van de video’s om een idee te krijgen van wat Google wil tonen.

Check in Google of je gewenste term al “video results” geeft.

3. Zeg het “target keyword” hardop in je video

Door het hardop uitspreken van de zoektermen waarop je de video optimaliseert. Help je Youtube je video beter te begrijpen (en dus vergroot je de kansen op een goede ranking op die termen).

4. Optimaliseer je titel

Één van de eerste dingen waar gebruikers naar kijken als ze naar een video zoeken, is een relevante titel die hen het antwoord geeft waarnaar ze op zoek zijn. Maar dat is niet de enige functie van de videotitel.

Het helpt YouTube ook te begrijpen waar de video over gaat. Daarom is het opnemen van je “target keywords” in je titel een van de beste manieren om je video’s te optimaliseren.

Maak de titels van ongeveer 5 woorden lang (langer mag ook), op die manier kan je de “target keywords” verwerken én de titels verleidelijk maken (denk aan je CTR).

5. Maak gebruik van ondertiteling

Youtube kan zelf ondertiteling genereren voor je video’s. Maak hier gebruik van, maar verbeter het resultaat. In het resultaat van Youtube zitten vaak nog heel wat fouten (die soms pijnlijk kunnen zijn), dus de verbeterslag is een must 🙄

Ik weet vrij zeker dat ik hier “boosten van posts” had gezegd 😳 Controleer (en verbeter) dus altijd het resultaat van de geautomatiseerde ondertitels van Youtube.

6. Optimaliseer je omschrijving

Je videobeschrijving helpt YouTube en Google de context van je video te begrijpen. En hoe beter ze dit begrijpen, hoe beter je scoort. De basis richtlijnen voor het optimaliseren van de video’s zijn:

  • Noem je “target keywords” in de eerste 25 woorden
  • Zorg voor een lange omschrijving (minimaal 250 woorden)

Extra tip: Voeg een video transcript toe aan de omschrijving.
Omdat je transcriptie waarschijnlijk van nature is geoptimaliseerd voor jouw onderwerp, is het een prima te gebruiken voor YouTube SEO. De transcriptie van je video kan je het snelste genereren op basis van de (verbeterde) ondertiteling (zie tip 5). Download het .srt bestand en converteer dit naar tekst door het gebruiken van een (online) tooltje zoals dit.

7. Gebruik van tags

Tags wegen niet heel zwaar voor het krijgen van hogere rankings, maar kunnen zeker helpen bij het krijgen van meer video views. Met goede tags vergroot je namelijk de kans dat de video wordt getoond als “gerelateerde video” in de zijbalk. Als uitgangspunt kan je het “target keyword” als eerste tag gebruiken. Gebruik wat varianten van het “target keyword” in de andere tags en gebruik tenslotte ook nog wat tags van gerelateerde onderwerpen die in de video aan bod komen.

8. Gebruik playlists / afspeellijsten

Zoals in punt 1 gezegd worden je video’s door Youtube beoordeeld op factoren als “kijktijd” en “sessieduur”. Door het gebruik van afspeellijsten worden de video’s automatisch afgespeeld en daardoor worden meer video’s gekeken. Een afspeellijst stimuleert een ontspannen ervaring, meer weergaven en een langere algemene sessietijd. Het is daarmee dus een belangrijk onderdeel van YouTube-optimalisatie.

Samenwerken voor meer (online) resultaat?

Onze opdrachtgevers kenmerken zich door de ambitie om online presence naar een hoger plan te tillen met als doel het structureel genereren van meer aanvragen / omzet of zichtbaarheid. herkenbaar? Bekijk (een greep) uit onze dienstverlening of neem direct contact op.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

SEO uitbesteden?

Kies voor een hogere ranking met behulp van gedegen zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en advies. Mét of zonder uitvoering (techniek, contentcreatie & rapportage)!


Meer informatie over seo uitbesteden.

  1. Zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en SEO strategie laten bepalen
  2. Onpage- en offpage optimalisaties van je website
  3. Hoger in Google

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van zoekmachine optimalisatie (seo) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact