B2C vs B2B marketing: Adverteren op Social Media [infographic]

Online marketing voor B2B vs. B2C kent weliswaar overeenkomsten (bijvoorbeeld de inzet van paid search), maar toch worden er vaak verschillende marketingtechnieken toegepast. Desondanks lijkt het dat deze werelden steeds dichter bij elkaar komen; in elk geval op het gebied van Social Media…

Facebook inzetten voor B2B marketing

Het is niet verrassend dat Facebook bij B2C marketing als social media kanaal aan de leiding gaat – Maar inmiddels is Facebook ook leading geworden bij het toepassen van B2B marketing. Van oudsher zijn B2B marketeers meer geneigd om de wat zakelijkere netwerken in te schakelen (zoals LinkedIn). Maar de inzet van LinkedIn onder B2B marketeers is gedaald (van 40% naar 37%) waarbij de inzet van Facebook voor B2B juist is gestegen (van 37% naar 43%).

LinkedIn vooral voor B2B marketing

LinkedIn verliest dus op dat vlak marktaandeel aan Facebook. De verklaring kan liggen in het feit dat LinkedIn de afgelopen jaren weinig energie gestoken heeft in het verbeteren van targettingopties, advertentieopties en rapportagemogelijkheden – en dit terwijl Facebook hierin al tijden toonaangevend is.

Pas sinds enkele maanden zet LinkedIn flinke stappen waardoor het een interresanter platform wordt voor social media marketing. LinkedIn zal dit tempo van verbeteringen en optimalisaties van marketingmogelijkheden vast moeten houden om (weer) een groter deel van het marketingbudget toegewezen te krijgen.

Overige learnings

Andere insights die we uit deze cijfers kunnen halen is dat het schrijven van blogs voor B2B een hogere prioriteit krijgt dan bij B2C, terwijl in B2C social media marketing de focus vaker ligt op visuele content (zoals video’s).

B2C B2B marketing social media

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *