Google Ads (SEA)

Discovery Ads vs. Google Display Ads

Door:

Rutger van Loo

01 juni 2022

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Google Discovery Ads zijn al jarenlang beschikbaar als alternatief voor Google Display Ads en worden de laatste tijd steeds relevanter. Het is misschien wel een van de beste antwoorden van dit moment op bots en klikfraude. In deze blog bespreek ik eerst hoe Display Ads werken en wat de beperkingen hiervan zijn en vervolgens de voor- en nadelen van Discovery Ads.

Google Display Network, wat houdt het in?

Google Display Ads maken onderdeel uit van Google Ads. Je toont banners op allerlei websites. Dit kunnen retargeting banners zijn, maar ook prospecting campagnes.

Je banners worden geplaatst binnen het Google Display Network. Dit netwerk bestaat uit miljoenen websites en apps. Wanneer een gebruiker klikt op de advertentie, betaalt de adverteerder een bedrag aan Google. Een percentage hiervan wordt uitbetaald aan de eigenaar van de website of app.

Ook interessant: Display Ad Builder of Custom banners

Welke rol speelt klikfraude bij Display?

Je betaalt als adverteerder dus per resultaat: een klik. Het probleem is dat niet alleen potentiële leads op jouw advertentie klikken, maar ook bots. Deze bots worden steeds geavanceerder en vullen ook formulieren in op de landingspagina, wat ertoe leidt dat je niet alleen betaalt voor de kliks, maar dat je ook conversies ziet. 

Zowel Google als de eigenaar van de website of app heeft een kleine prikkel om dit probleem op te lossen. Beide verdienen ze namelijk aan elke klik; dus ook een botklik. Google zegt klikfraude te kunnen detecteren en hiervoor te compenseren, maar dit is niet transparant.

Wat maakt Discovery Ads anders?

Sinds 2020 is er nog een andere manier bijgekomen om met banners te adverteren. En aangezien klikfraude de afgelopen jaren steeds extremer geworden is, wordt die optie steeds interessanter. Dit is Google Discovery Ads.

Hierbij worden de advertenties niet geplaatst op websites die deel uitmaken van het Display Network, maar tot property’s die eigendom zijn van Google (zoals YouTube en Gmail). 

Met Google Discovery Ads neem je dus afscheid van een hele hoop shady websites en apps en heb je beter zicht op de vertoningen.

Discovery Ads vs. Google Display Ads
Afbeelding: Google

Hoe zijn de resultaten van Display Ads vs Discovery Ads?

Recent hebben we voor een opdrachtgever een retargeting campagne gedraaid die parallel liep op Display en Discovery. De banners, teksten, landingspagina en periode waren dus gelijk. 

Om te converteren, moest een gebruiker een betaling uitvoeren. 

Dit waren de belangrijkste conclusies:

  • De Google Display campagne had 11.2x meer impressies voor hetzelfde budget dan Google Discovery
  • De Google Display campagne had 1.7x meer kliks voor hetzelfde budget dan Google Discovery
  • De Google Discovery campagne had 3.6x meer conversies dan de Google Display campagne.

Conclusie

De Display campagne had meer kliks, maar het totale aantal conversies was fors hoger bij de Discovery campagne. De Display campagne leverde dus meer kwantiteit op, maar de Discovery campagne meer kwaliteit. Het is natuurlijk afhankelijk van je doel wat de voorkeur heeft, maar als performance marketeer kies je doorgaans voor kwaliteit boven kwantiteit. 

Let op: als je geen resultaten boekt met Display, gaat Discovery je niet helpen. Een goede Display campagne kan mogelijk nog beter presteren op Discovery, maar een slechte campagne zal hooguit iets minder slecht worden. 

Blijf dus ook experimenteren met andere afbeeldingen en teksten en optimaliseer je landingspagina voor optimale resultaten. 

Of schakel de experts in! Wij kunnen je helpen met een bannercampagne of het volledige beheer van je Google Ads account. Neem contact op voor de mogelijkheden! 

Google Ads audit

Gratis analyse van jouw Google Ads

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul je e-mailadres in: je ontvangt dan direct een e-mail vanwaaruit je analyse gestart kan worden. Binnen 5 minuten ontvang je een waardevolle rapportage.

Over de schrijver:

Rutger van Loo

Rutger kickt op de combinatie van creativiteit en techniek. Hij vindt het prachtig om campagnes met elkaar te vergelijken, om campagnes te optimaliseren en om in een rapportage te kunnen aantonen hoeveel impact een actie gehad heeft. Dankzij jarenlange ervaring als in-house marketeer weet hij als geen ander snel en efficiënt waarde toe te voegen.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne maken door een bureau met zó veel SEA-ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.

Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%
arrow-up