Google Ads (SEA)

De Alpha-Beta campagne structuur in Adwords

Door:

Tim Rooza

06 december 2017

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF formaat in je mailbox.

Het gebruik van een goede campagnestructuur is een must voor het kunnen uitvoeren van effectieve en structurele optimalisatierondes. Voorkom dat je optimalisaties bestaan uit het eindeloos (en min of meer at random) toevoegen van negative keywords door gebruik te maken van de populaire “Alpha-Beta” campagne structuur in Google Adwords.

Adwords campagnes structureren

Er zijn veel verschillende strategieën waarop je Adwords campagnes effectief kunt inrichten. Enige tijd geleden schreef ik bijvoorbeeld over een campagnestrategie door middel van SKAGs (Single Keyword Ad Groups) of een mogelijke Adwords strategie voor webshops. De Alpha-Beta structuur kan hier (met wat tweaks) eventueel mee worden gecombineerd. Hoe dan ook, een extra campagne-structuur in je arsenaal kan nooit kwaad 🙂

De Alpha-Beta campagnestructuur in het kort

In het kort: met de Alpha-Beta campagnestructuur zorg je dat elke campagne 2 varianten heeft. De “Alpha”-campagne waarin je winstgevende keywords staan en de “Beta”-campagne waarin je nieuwe zoektermen ontdekt en verliesgevende zoektermen uitsluit. Het is handig als je in de campagne naamgeving ook “Alpha”- en “Beta” gebruikt.

Beta-campagne(s) opzetten

Bij het opzetten van de beta-campagnes gebruik je de conventionele best-practices voor de structuur van PPC campagnes (dus sterk aan elkaar gerelateerde ad-groups, advertentieteksten en landingspages). Maar…. gebruik in deze campagne(s) alleen “broad match modified” match types (lees dit artikel over het verschil tussen “broad match” en “broad match modified”).

Het gebruik van “broad match modified” geeft Google Adwords de kans om je zoekwoorden te matchen tegen gerelateerde andere zoektermen. Het gebruik van “broad match” zorgt in de praktijk bijna altijd voor teveel verspild advertentiebudget.

Bepaal je winners

In de “alpha” campagnes willen we alleen maar zoekwoorden plaatsen die winstgevend zijn. Om deze te kunnen vinden moet op regelmatige basis het “search terms report” worden geraadpleegt.

Bepaal aan de hand van een formule in welke categorie de zoekopdrachten vallen:

  • Winners
  • Losers
  • Not enough data

Welke formule hanteer je?

Dit is per geval verschillend. Het kan zijn dat je conversies wil genereren voor maximaal E15,-. Iedere zoekopdracht die voor 3 conversies heeft gezorgd van minder dan E15,- per stuk kan je als “winner” bestempelen. Aan de andere kant kan je ook zeggen dat zoekopdrachten die meer dan E30,- hebben gekost maar geen conversie hebben opgeleverd een “loser” is.

Heb je de formule vastgesteld? Dan zou je dit proces zelfs kunnen automatiseren met Adwords Scripts.

De Alpha- campagnes

De “winners”- plaats je in SKAGs (Single Keyword Ad Groups) in de Alpha-campagne. De structuur daarvan is gelijk aan degene die hier beschreven is maar dan met alleen exact match.

Vervolgens sluit je de exact-match winner uit (als exact match negative) op campagneniveau in je beta-campagne.

Schoon je beta-campagnes op

Bij het bepalen van je “winners” heb je ook de “losers” gevonden. Sluit deze als “exact match” uit op campagneniveau van je beta-campagnes om deze steeds beter te stroomlijnen.

Een goede balans

De alpha-beta structuur geeft een prettige houvast in het structureel verbeteren en uitbreiden van je Adwords accounts. Uiteraard heeft ook deze structuur wat (potentiële) nadelen. Zo kan er, vooral in de aanloopfase, vrij veel verspilling van advertentiebudget optreden en het is hier-en-daar wat omslachtig. Geen “silver bullet” dus, maar wel in sommige gevallen een bruikbare structuur voor het vinden van een balans in het verzilveren van “winners” en tegelijkertijd (blijven) signaleren van kansen.

Gratis analyse van jouw Google Ads

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul je e-mailadres in: je ontvangt dan direct een e-mail vanwaaruit je analyse gestart kan worden. Binnen 5 minuten ontvang je een waardevolle rapportage.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne creëren door een bureau met zó veel SEA ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.


Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact