Google Ads (SEA)

Google Display banners: Gebruik van Google responsieve vs. custom banners

Door:

Lian van Doorn

08 mei 2019

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Met de Google Ads kan je responsieve banners maken voor Google Display campagnes. Deze banners zijn ook nog eens ‘responsief’ en kunnen zo op heel veel websites geplaatst worden. Lekker makkelijk. Toch zijn er redenen om voor een zelf gemaakte banner te kiezen. We zetten de voor- en nadelen van responsieve banners op een rijtje.

De voordelen:

  • Groot bereik doordat de banners op veel websites geplaatst kunnen worden omdat ze zich aanpassen aan ieder formaat
  • Gemakkelijk testen met ad-copy
  • Snel en efficiënt

De nadelen:

  • Beperkte mogelijkheden in de opmaak
  • Moeilijker een eigen look and feel over te brengen
  • Oogt minder creatief

Wanneer kiezen voor een responsieve banner?

Er zijn verschillende redenen om bannercampagnes op het Google Display Netwerk in te zetten. Zo kun je met een display bezoekers activeren die inmiddels al bekend zijn met je merk of product om ze over te halen tot een conversie (retargeting). Ook kun je een display-advertenties inzetten voor specifiekere targeting om klanten te inspireren en enthousiasmeren voor jouw merk en zo een behoefte te creëren.  Tenslotte kun je als doel hebben om de herkenbaarheid en het bereik van je merk te vergroten (branding) met een display-campagne. De visuele aspecten, zoals kleuren, fonts en logo’s, van je merk zijn van belang om een groter marktaandeel te verwerven. 

custom dynamic remarketing banner

Een custom banner met eigen look-and-feel zie je hierboven. Voorbeeld van banners uit de responsieve banner hieronder:

In het geval van een branding-doelstelling of strenge brand-guidelines kan een custom-made banner een aantrekkelijke optie zijn. Let wel, onze ervaring leert dat responsieve banners beter presteren. Houd er daarnaast rekening mee dat het maken van een custom banner veel tijd kost.

Ook relevant: Maak je eigen banner voor Google Dynamic Remarketing campagnes

Kortom: Wil je op een snelle, efficiënte manier Display campagnes toepassen die op verschillende platforms vertoond kunnen worden? Gebruik dan de responsieve banners. Alleen als je verbonden bent aan strikte richtlijnen voor logogebruik en als branding de belangrijkste doelstelling van je campagne is dan is het gebruik van zelfgemaakte banners aan te raden.

Meer advies over het toepassen van Google Display banners? Neem contact met ons op.

Gratis analyse van jouw Google Ads

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul je e-mailadres in: je ontvangt dan direct een e-mail vanwaaruit je analyse gestart kan worden. Binnen 5 minuten ontvang je een waardevolle rapportage.

Over de schrijver:

Lian van Doorn

Lian was werkzaam bij Rooza Online Marketing tot november 2019.

Lian is gespecialiseerd in doelgroeptargeting en online marketingcampagnes. Met haar ruime ervaring op het gebied van marketing en online contentcreatie stelt ze communicatieplannen en marketingstrategieën op. Ze zorgt ervoor dat bezoekers hun weg vinden naar producten die passen bij hun interesses.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne maken door een bureau met zó veel SEA-ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.


Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact