Dashboarding & analytics
Stel: Je hebt 2 websites. Met online campagnes promoot je website A. Deze website, bijvoorbeeld een actiesite of landingpage, verwijst je bezoeker naar website B (bijvoorbeeld je webshop). Hoe meet je dan de effectiviteit van je campagnes, als een volledige cross-domain-tracking setup niet tot de mogelijkheden behoort?
De nadelen van cross domain tracking
Voor het bijhouden van campagneprestaties tussen verschillende domeinnamen is het mogelijk om cross domain tracking te configureren. Eerder schreef ik al over cross domain tracking met behulp van Google Analytics en Google Tag Manager, deze methode wordt door Google officieel ondersteund maar heeft ook een aantal nadelen:
- Alle websites moeten onder één Google Analytics property vallen, als je meerdere websites met elkaar wilt koppelen wordt het hierdoor al snel onoverzichtelijk. Soms is dit om andere redenen niet wenselijk.
- Safari blokkeert requests waardoor de bron/medium met standaard cross domain tracking niet wordt doorgegeven.
- Je moet toegang/controle hebben tot beide websites.
Ook interessant: Cross domain tracking met GTM
Het alternatief: Cross-domain-campagneparameters doorgeven
Allereerst: Het is geen écht alternatief voor de ‘klassieke’ cross-domain tracking. De bezoeker zal voor beide websites een eigen ID toegewezen krijgen (en dus als “los” gezien worden). Maar we gaan er wél voor zorgen dat we op “Website B” de campagneparameters gaan meekrijgen die de bezoeker op “Website A” had.
Dit zorgt ervoor dat de bron/medium tussen verschillende domeinen behouden wordt en dat er vanuit verschillende Google Analytics properties gewerkt kan worden.
Hoe werkt het?
In plaats van gebruik te maken van het Google Client ID, gebruiken we de UTM tagging als basis van onze “cross domain tracking”. De UTM tags geven we door aan links die vallen onder één of meerdere domeinnamen die vooraf gedefinieerd kunnen worden.
Ook interessant: Verbeter de standaard kanaalgroepering in Google Analytics
Implementatie via GTM
Alles wordt binnen Google Tag Manager geregeld met een aantal variabelen en een tweetal scripts. Één script zorgt ervoor dat UTM tagging wordt doorgeschoten naar de first party cookies zodat deze op een later moment opgeroepen kunnen worden. Het andere script decorate de uitgaande links die overeenkomen met één of meerdere domeinnamen.
Stap 1: Importeer onze voorbeeld-container
Download hier de export container van de GTM scripts en variabele.
Open vervolgens de Google Tag Manager en navigeer naar Admin > Import container om de container export te importeren.
Selecteer het container export bestand, kies ‘Merge’ en selecteer ‘Rename conflicting tags, triggers and variables.’ En klik op ‘Confirm’.
Door het containerbestand op deze manier te importeren zullen er geen conflicten tussen tags en variabelen ontstaan.
Stap 2: Kies de domeinnamen die je wilt “verbinden”
Nu de container geïmporteerd is hoeven we alleen nog aan te geven welke domeinnamen we met elkaar koppelen. Alleen links naar deze domeinnamen zullen ge-‘decorate‘ worden met de UTM tagging.
Open de tag UTM mod script en voeg de domeinnaam(en) toe aan de array utmInheritingDomains.
Als je bijvoorbeeld het domeinnaam rooza.nl wilt koppelen ziet dat er zo uit:
Klik rechtsboven op Save en publiceer de container.
De bron/medium tags wordt nu doorgegeven tussen de domeinnaam(en)!
Kom je er niet uit?
Neem vrijblijvend contact met ons op. Met de nodige ervaring op het gebied van complexe cross domain tracking oplossingen, komen we zeker tot een oplossing.
Over de schrijver:
Christian wordt als performance marketing specialist blij als het gaat over het behalen van positieve ROI. Zijn weapons of choice zijn Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn ads, Amazon Ads en SEO. Hij deinst ook niet terug voor de realisatie van goede dashboards of Tagmanager implementaties. Vooral als het wat ingewikkelder wordt.
Online marketing dashboard?
Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.
Meer informatie over online marketing dashboard.
- Beschikbaar online én als PDF
- Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
- Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
- Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)