Tip: Hét alternatief voor Google Optimize & A/B-testen is itClicked.nl.

Dashboarding & analytics

‘Unnassigned’ verkeer in GA4 voorkomen

Door:

Christian Broekmeulen

16 oktober 2023

Het correct toewijzen van verkeer en conversies naar de juiste kanalen is cruciaal voor een effectieve marketingstrategie. Het kan voorkomen dat bepaald verkeer niet correct wordt geattribueerd, resulterend in het label ‘Unassigned’. In deze post onthullen we de redenen en bieden we oplossingen.

‘Unnassigned’ verkeer in GA4 voorkomen

Om je verkeer correct te categoriseren, moet je aan specifieke criteria voldoen. Wil je bijvoorbeeld je verkeer categoriseren als ‘Paid Search’? Zorg dan dat het voldoet aan de reguliere expressie “Medium matches regex ^(.cp.|ppc|retargeting|paid.*)$”. Dit betekent dat je UTM medium ‘cp’ moet bevatten of ‘ppc’, ‘retargeting’ of ‘paid’ moet zijn.

Raadpleeg voor een uitgebreide lijst van criteria de Google-documentatie over standaard kanaalgroepen.

Als je verkeer het label ‘unnassigned’ krijgt in GA4, komt dat omdat je wel UTM-parameters gebruikt, maar het verkeer niet correct kan worden geattribueerd aan een kanaal.

Hoe los je dit op?

Open GA4 en bekijk bijvoorbeeld het verkeersacquisitie rapport.

Filter daarna eerst op ‘unassigned’ verkeer en voeg daarna een secundaire dimensie ‘bron/medium’ toe. Hierdoor ontdek je welke bron/medium-combinaties niet correct zijn geattribueerd.

‘Unnassigned’ verkeer in GA4 voorkomen

In het bovenstaande voorbeeld zie je bijvoorbeeld ‘Klaviyo / Link’, de bron is Klaviyo het medium is Link. Idealiter zouden we dit verkeer attribueren aan het kanaal ‘email’. Na het raadplegen van de standaard kanaalgroepen-documentatie blijkt dat het medium ‘email’ moet zijn.

Dus, de juiste actie hier is het aanpassen van de UTM-parameters naar UTM bron = Klaviyo en UTM medium = email, dus bijvoorbeeld https://www.example.com/?utm_source=klaviyo&utm_medium=email

Online marketing specialist

Over de schrijver:

Christian Broekmeulen

Christian wordt als performance marketing specialist blij als het gaat over het behalen van positieve ROI. Zijn weapons of choice zijn Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn ads, Amazon Ads en SEO. Hij deinst ook niet terug voor de realisatie van goede dashboards of Tagmanager implementaties. Vooral als het wat ingewikkelder wordt.

Online marketing dashboard?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.

Meer informatie over online marketing dashboard.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%