Dashboarding & analytics

Verbeter de “standaard kanaalgroepering” in Google Analytics

Door:

Tim Rooza

28 februari 2018

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Voor iedereen die regelmatig in Google Analytics duikt komen ze bekend voor: de “standaard kanalen”. Handig, maar met een paar kleine tweaks worden ze nóg handiger….

De standaard kanaalgroepering

Analytics deelt het verkeer in onder verschillende kanalen. Deze standaard kanaalgroepering (of “Default Channel Grouping”) is bijvoorbeeld te vinden in het menu “Acquisitie -> Alle verkeer -> Kanalen”. Zie ook het screenshot hieronder.

Verbeter de “standaard kanaalgroepering” in Google Analytics

Er zijn standaard een flinke lijst met kanalen samengesteld, maar omdat het niet bij iedere marketeer bekend is wat de criteria zijn, klopt de kanaalgroepering regelmatig niet. De marketeers kiezen dan (onbewust) voor afwijkende UTM-tags bij het inregelen van de campagnes.

Zie voor de kanalen en de bijbehorende beschrijving het schema hieronder.

Verbeter de “standaard kanaalgroepering” in Google Analytics

Wat gaat er vaak mis (en hoe kan je dat fixen)?

Na het zien van honderden Google Analytics accounts zie ik steeds dezelfde missers terugkomen. Gelukkig is er een mogelijkheid om de criteria per kanaal aan te passen (ga hiervoor naar “beheerder -> kanaalinstellingen -> kanaalgroepering”).

  1. Kanaal Email. Omdat het medium EXACT overeen moet komen met “E-mail” gaat dat nogal eens mis. Verander dit in “komt overeen met regex” om in ieder geval de hoofdlettergevoeligheid te mijden. Overweeg een wat uitgebreidere regex te maken die ook “email”, “mail” of “mailing” matched: ^(e-mail|email|mail|mailing)$
  2. Kanaal affiliates. Om te voorkomen dat affiliate kanalen worden gemist die de “Partner” parameter niet goed meegeven, is het aan te raden hier de individuele affiliates als “bron” ook toe te voegen.

Welke kanalen missen er nog?

Er zijn twee kanalen die, wat mij betreft, toegevoegd kunnen worden aan het lijstje. “Paid social” en “retargetting“. Dit type bezoekers gedraagt zich doorgaans significant anders op een website dan de reeds gedefineerde kanalen. Maak je gebruik van social media advertising of retargetting campagnes, dan zou ik deze kanalen dus zeker toevoegen.

Verbeter de “standaard kanaalgroepering” in Google Analytics

URL tagging

Zoals in de beschrijving per kanaal goed te zien is, is een goede URL tagging belangrijk. Maak dus een snelkoppeling van https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/ 😎

Heb je zelf nuttige tips met betrekking tot de kanaalgroepering in Google Analytics? Laat van je horen in de comments. Hulp nodig bij de implementatie van Google Analytics? Neem contact op.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Online marketing dashboard?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.


Meer informatie over online marketing dashboard.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
arrow-up