Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Online advertentiecampagne uitbesteden

Door:

Tim Rooza

07 februari 2016

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF formaat in je mailbox.

De keuze is gemaakt, u wilt meer aanvragen via uw website of meer verkopen met uw webshop realiseren. Adverteren met Google Adwords of Facebook Ads kan het beste worden opgezet en uitgevoerd door een specialist. De specialist ontwijkt de valkuilen en weet de campagneresultaten zodanig te interpreteren dat deze toegepast kunnen worden om de advertentiecampagnes te optimaliseren. U vraagt wat rond en ontvangt verschillende offertes, welke onderdelen kunnen er op een dergelijke offerte staan, en wat houden ze eigenlijk in?

Online advertentiecampagne uitbesteden

Eenmalig

Intake

Het is verstandig om de website- en campagnedoelstellingen en verwachtingen goed of te stemmen. De online marketing specialist kan beoordelen of uw verwachtingen aansluiten bij de te verwachten resultaten. Tevens kunnen deze doelstellingen en resultaten opgenomen worden in eventuele maandrapportages.

Website analyse & tracking

Om te kunnen beoordelen of de website voldoende basis biedt voor een succesvolle campagne zal deze geanalyseerd moeten worden, vaak worden er in dit proces tevens extra instellingen doorgevoerd aan de tracking (vaak Google Analytics) om de doelstellingen en advertentiecampagnes nog beter door te kunnen meten.

Zoekwoordenonderzoek

Om de advertentiecampagnes en website zo effectief mogelijk te laten verlopen is het doen van een zoekwoordenonderzoek een belangrijk hulpmiddel. Dit zoekwoordenonderzoek geeft inzichten in de prijzen per klik (zie ook PPC, de mate van concurrentie en het zoekvolume (te verwachten bezoekers bij een bepaald budget). Uiteraard geeft het zoekwoordonderzoek ook antwoord op de vraag op welke zoekwoorden de website het beste geoptimaliseerd kan worden.

Optimalisatie website

Nu weten we de doelstellingen, hoe de website momenteel presteert en welke zoekwoorden hierbij belangrijk zijn. Vaak wordt de website in dit stadium nog voorzien van enkele “quick-wins” om de effectiviteit te optimaliseren. Denk hierbij aan het toevoegen of herschrijven van content, het verplaatsen of wijzigen van items in het hoofdmenu en/of het activeren van een live-chat.

Opzet campagne

De advertentiecampagne wordt opgezet, advertentieteksten worden geschreven en de advertenties worden getoont aan de doelgroep welke het meest waarschijnlijk is om bij te dragen aan het gewenste resultaat.

Maandelijks

PPC (betalen per klik) – Het maandelijkse advertentie budget

Zowel Google Adwords als Facebook Ads zijn gebaseerd op het PPC principe (Pay Per Click). Dit betekent dat je als adverteerder pas betaald als iemand daadwerkelijk op de advertentie heeft geklikt. Als adverteerder dien je een maandbudget vast te stellen, dit maandbudget wordt vaak door de opdrachtgever zelf aan Google (in het geval van Adwords) betaald middels een creditcard of iDeal. Van de specialist ontvangt u een verwijzing naar uw account zodat daar de betaalgegevens ingevoerd kunnen worden.

Campagneoptimalisatie

Online campagnes zorgen voor veel learnings. Welke zoekwoorden- en advertenties presteren goed, en welke kosten geld? Door het periodiek optimaliseren van de campagnes wordt de online marketing een steeds effectiever en goedkoper kanaal.

Niet optimaliseren zorgt ervoor dat uw campagne (onnodig) duur gaat worden en de concurrentie uit het oog gaat verliezen.

Maandrapportages

Een maandrapport zorgt ervoor dat u, als opdrachtgever, weet wat de stand van zaken is omtrent uw online campagnes. Rapportages komen in vele vormen (van een ‘uitdraai uit het systeem’, tot een fraai vormgegeven presentatie.

 

If you think it’s expensive to hire a professional to do the job, wait until you hire an amateur.

Een langdurige samenwerking?

Wanneer u een online marketeer inschakelt voor het beheer van uw campagnes vereist dat van beide kanten commitment. Omdat het “voorwerk” (zie ook de ‘eenmalige kosten’) relatief veel kan zijn, is het zonde om een samenwerking in te steken voor een korte periode. Daarnaast krijgen de campagnes wegens het missen van de optimalisatierondes niet de kans om zichzelf volledig te bewijzen.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

SEO uitbesteden?

Kies voor een hogere ranking met behulp van gedegen zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en advies. Mét of zonder uitvoering (techniek, contentcreatie & rapportage)!


Meer informatie over seo uitbesteden.

  1. Zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en SEO strategie laten bepalen
  2. Onpage- en offpage optimalisaties van je website
  3. Hoger in Google

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van zoekmachine optimalisatie (seo) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact