Corona update: Wij staan, ook nu, klaar voor nieuwe (& bestaande) opdrachtgevers. Leer ons kennen.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Winnen met SEO: 4 hacks om je “dwell-time” te verhogen

Door:

Tim Rooza

27 november 2019

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF formaat in je mailbox.

Verhoog de tijd die men op je webpagina doorbrengt (de dwell-time) daarmee verbeter je de gebruikservaring en rankings in zoekmachines.

Ooit gehoord van “pogo-sticking“? Dit is het fenomeen dat plaatsvindt zodra iemand klikt op een zoekresultaat, maar direct terugkeert naar de zoekresultatenpagina om een ander zoekresultaat aan te klikken. Van pogo-sticking wordt niemand blij: Google heeft de verkeerde resultaten getoond en de gebruiker heeft een waardeloze ervaring op de verschillende websites.

Waar je als website-eigenaar voor wilt gaan is “the long click“. Zorgen dat je bezoekers lang op je webpagina (of website) blijven. Met andere woorden een lange “dwell-time“.

Over het bestaan van “the long click“, “pogo-sticking” en “dwell-time” als officiële ranking-factor bij Google bestaat onder SEO-experts geen consensus. Enerzijds bestaan er patenten van Google waarin deze factoren worden beschreven, anderzijds wordt het gebruik ontkent door medewerkers van de zoekmachine. Zoals vaker in het SEO vakgebied blijft het algoritme op dit vlak enigszins mysterieus.

Ook relevant: SEO voor dummies

Hoe het ook zij: het verhogen van de dwell-time zorgt voor een betere gebruikerservaring op je website. Van een goede gebruikerservaring wordt iedereen blij: je websitebezoeker, Google en – niet onbelangrijk – jij zelf (want meer blije websitebezoekers = meer rendement uit je website).

Klaar om aan de slag te gaan? 4 hacks om de dwell-time te verhogen:

Hack 1: Verbeter je paginasnelheid

Een van de belangrijkste oorzaken van pogo-sticking is de laadtijd van de webpagina. Sterker nog: een trage website is funest voor je dwell-time. Alle andere hacks kunnen de prullenbak in als je website te traag laadt. Maak er werk van. Gebruik caching, CDN’s, snelle webhost en geoptimaliseerde front-end code. Google heeft een handige tool ontwikkeld waarmee je de page-speed kan testen (en die geeft ook handige handvaten voor het verbeteren ervan).

Hack 2: Embed video’s (of andere media) op je webpagina

Onderzoeken geven aan dat bezoekers die een video bekijken wel 6x langer op je pagina blijven. Voorzie je pagina’s dus van een goede video waarin je de boodschap overbrengt. In sommige gevallen kan je ook een podcast of afbeeldingen (gifs, infographics) opnemen. Het helpt je bezoeker met het verwerken van de informatie en maakt de pagina minder saai.

Hack 3: Schrijf langere content

Het lijkt logisch – en dat is het ook, wil je bezoekers langer op je pagina vasthouden? Biedt ze dan meer informatie. Als je dit combineert met de skyscraper SEO techniek heb je een winning combo.

Ook relevant: SEO zo doe je het beter dan je concurrentie

Hack 4: Schrijf je artikelen volgens het PPT – principe

Met een goede opbouw van je artikelen ga je de lezer “meenemen” in je verhaal. Een van de methodes die je hiervoor kan gebruiken is schrijven volgens het PPT-principe. Dat staat voor “Preview – Point – Transition”. Deze opbouw is ook gebruikt bij dit artikel.

Preview: geef aan wat je de lezer gaat leren. (in dit artikel, de eerste dikgedrukte alinea).
Proof: Lever het bewijs van je bewering. (in dit artikel de opeenvolgende 4 alinea’s)
Transition: Maak de overstap van het bewijs naar de daadwerkelijke learnings in het artikel (in dit artikel de zin “Klaar om aan de slag te gaan…”).

Ook relevant: Wees het beste antwoord voor je klanten

Benieuwd of we jouw websiteprestaties ook naar het volgende niveau kunnen brengen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

SEO uitbesteden?

Kies voor een hogere ranking met behulp van gedegen zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en advies. Mét of zonder uitvoering (techniek, contentcreatie & rapportage)!


Meer informatie over seo uitbesteden.

  1. Zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en SEO strategie laten bepalen
  2. Onpage- en offpage optimalisaties van je website
  3. Hoger in Google

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van zoekmachine optimalisatie (seo) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact