Dashboarding & analytics
Referral verkeer ofwel “doorverwijzend verkeer”, zijn bezoekers welke via een andere website op jouw website terecht komen. In Google Analytics wordt dit verkeer als ‘referral’ toegewezen met daarbij de verwijzende URL. Bijvoorbeeld: “rooza.nl / referral”, als een bezoeker naar jouw website binnenkomt via rooza.nl.
Wanneer zorgt dit voor problemen?
Het meest voorkomende probleem ontstaat bij webshops. Tijdens het afrekenen wordt je bezoeker vrijwel altijd doorverwezen naar de website van de payment provider en/of bank. Na het afronden van de betaling wordt deze weer terug verwezen naar de webshop. Hiermee wijzigt de herkomst van je verkeer in Google Analytics naar ‘referral’.
Vaak wordt de logica van een transactie ook nog eens uitgevoerd op de pagina waar je naartoe wordt teruggestuurd (de “tnank you page”), waardoor de transactie in Google Analytics wordt toegekend aan de referral, de payment provider en/of bank in dit geval en niet aan de oorspronkelijke herkomst.
Dit verminderd de juistheid van je data en daarmee bemoeilijkt dit het goed analyseren van je marketingcampagnes.
Ook interessant: Online marketing met LinkedIn en Google ads
De oplossing
De oplossing is om specifieke (sub)domeinen uit te sluiten als verwijzing.
In het geval van een bank kun je bijvoorbeeld snsbank.nl uitsluiten als verwijzing, de verwijzing vanuit snsbank.nl wordt dan genegeerd en de vorige bron / medium wordt dan behouden, bijvoorbeeld “google / cpc”, als verkeer vanuit Google Ads komt. Ideaal dus.
Het uitsluiten van verwijzingen kan op twee manieren:
Via Google Analytics 4 instellingen
De snelste en standaard manier om verwijzingen uit te sluiten is via de Google Analytics 4 (GA4) instellingen.
Instructies
1. Open Google Analytics en open de gewenste GA4 property
2. Klik links onderin op Admin en vervolgens op Data streams
3. Open vervolgens de datastream waar je verwijzingsuitsluitingen wilt toevoegen.
4. Scroll helemaal naar beneden en klik op More tagging settings.
5. Een nieuw scherm opent waar je op List unwanted referrals klikt.
6. Na veel doorklikken zijn we uiteindelijk op de pagina beland waar we verwijzings domeinen kunnen uitsluiten.
Hier kun je meerdere domeinnamen toevoegen die je wilt uit sluiten. De meest voorkomende Nederlandse verwijzingsuitsluitingen voor e-commerce zijn:
Lijst met verwijzingsuitsluitingen voor Nederlandse webshops:
- multisafepay.com
- mollie.com
- adyen.com
- paypal.com
- icscard.nl
- buckaroo.nl
- visa.com
- americanexpress.com
- ing.nl
- rabobank.nl
- abnamro.nl
- asnbank.nl
- snsbank.nl
- triodos.nl
- abnamro.nl
- vanlanschot.com
- bunq.com
- moneyou.nl
- regiobank.nl
- afterpay.nl
- pay.nl
- stripe.com
Lijst laatst geüpdatet: maart 2024
Ook interessant: Dashboard laten maken
Via Google Tag Manager
Een andere manier om specifieke domeinnamen uit te sluiten als verwijzing is via Google Tag Manager.
Het grote voordeel van deze methode is dat we een grote, vaak dezelfde, lijst met domeinnamen uit kunnen sluiten zonder deze één voor één toe te voegen.
Instructie
1. Download de referral exclusion custom JavaScript variabele (laatst geüpdatet maart 2024)
2. Open Google Tag Manager en klik linksbovenin op Admin en vervolgens op Import Container
3. Selecteer het zojuist gedownloade bestand referral_exclusion_list_variable.json, selecteer de huidige workspace, merge & rename en klik vervolgens links onderin op Confirm om de nieuwe variabele aan de huidige workspace toe te voegen.
4. De import zorgt ervoor dat er een nieuwe variabele beschikbaar is genaamd Referral Exclusion List.
Deze variabele bevat al een lijst met referral domeinen (lijst met verwijzingsuitsluitingen voor Nederlandse webshops), en kan eventueel uitgebreid worden. Het script ondersteund ook reguliere expressies als je daar gebruik van zou willen maken.
5. Open nu je Google Analytics 4 configuration tag en voeg het veld page_referrer toe met als waarde de toegevoegde Referral Exclusion List variabele.
Sla de wijzingen op & publiceer je container.
Vanaf nu sluit je de specifieke domeinen uit als verwijzing.
Ook interessant: Online marketing uitbesteden
Hulp nodig met het uitsluiten van verwijzingen in Google Analytics 4?
Neem vrijblijvend contact met ons op. Met de nodige ervaring op het gebied van Google Analytics 4, komen we zeker tot een oplossing.
Over de schrijver:
Christian wordt als performance marketing specialist blij als het gaat over het behalen van positieve ROI. Zijn weapons of choice zijn Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn ads, Amazon Ads en SEO. Hij deinst ook niet terug voor de realisatie van goede dashboards of Tagmanager implementaties. Vooral als het wat ingewikkelder wordt.
Online marketing dashboard?
Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.
Meer informatie over online marketing dashboard.
- Beschikbaar online én als PDF
- Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
- Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
- Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)