Google Ads (SEA)

Nieuwe ontdekking: de “Phrase Match Modifier”

Door:

Tim Rooza

30 november 2018

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Het kiezen van de juiste zoektypen (match types) is een belangrijk element bij de opzet van Google Ads campagnes. Soms is er iets leuks of handigs over te melden (zoals “het verschil tussen BM en BMM” en “Hoe exact zijn Exact Match zoekwoorden“), maar zelden is er écht nieuws. Nu wel. Nu is er écht iets nieuws “ontdekt”…

Phrase Match Modifier (PMM)

Inderdaad, de “Phrase Match Modifier (PMM)” is pas ontdekt. De credits voor de ontdekking en de publicatie daarvan mag naar Search Engine Journal.

De bekende match types

Om goed uit te leggen waar de toegevoegde waarde van PMM ligt, zal ik eerst kort toelichten wat de al “bekende” match types zijn en hoe ze  werken.

(BM) Broad Match: Accepteert varianten en synoniemen. Accepteert ook andere zoektermen in de zoekopdracht.
(BMM) +Broad +Match +Modifier: Accepteert wel varianten maar geen synoniemen. Accepteert ook andere zoektermen in de zoekopdracht.
(PM) “Phrase Match”: De zoekwoorden moeten in exact die volgorde in de zoekopdracht voorkomen. Maar er mogen wel andere woorden voor- of na de zin staan.
(EM) [Exact Match]: Moet overeenkomen met de zoekopdracht
-Negative -Match: Negatieve zoektermen. Je ads worden niet weergegeven als deze termen in de zoekopdracht worden weergegeven.

Onderstaande afbeelding geeft dit mooi schematisch weer:

matchtype modified broad

 

De “nieuwe” Phrase Match Modifier (PMM)

Als adverteerder ben je op zoek naar de balans tussen bereik en relevantie. Vaak zorgt het gebruik van PM en EM voor de beste relevantie, maar loop je wellicht sales en leads mis die je met het gebruik van BMM, dankzij het grotere bereik, misschien wel gehad zou hebben.

Met PMM krijg je een extra optie die hier tussenin hangt. Met het gebruik van een punt (“.”) tussen de woorden kan je afdwingen dat één bepaalde woordgroep in die volgorde in de zoekterm moet voorkomen, terwijl een ander zoekwoord zich overal in de zoekterm mag bevinden. Dus meer specifiek dan BMM, maar minder strikt dan PM.

Voorbeeld:

+online.marketing +presentatie

Zal wel ads tonen op een zoekterm als “presentatie over online marketing”, maar niet op een zoekterm als “Online presentatie over marketing”.

of

+marketing.vacatures +arnhem

Zal wel ads tonen op een zoekterm als “marketing vacatures rondom arnhem”, maar niet op een zoekterm als “vacatures afdeling marketing gemeente arnhem”.

Iets voor jou?

Worden jouw campagnes effectiever door de inzet van deze ontdekking? Wij denken graag even met je mee 🙂 Neem contact op of laat online je Google Ads campagnes beoordelen.

Gratis analyse van jouw Google Ads

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul je e-mailadres in: je ontvangt dan direct een e-mail vanwaaruit je analyse gestart kan worden. Binnen 5 minuten ontvang je een waardevolle rapportage.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne maken door een bureau met zó veel SEA-ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.


Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact