Conversie optimalisatie

Flows & funnels A/B testen met Google Optimize

Door:

Christian Broekmeulen

11 juni 2020

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Recentelijk is Google Optimize uitgebreid met een “flow” of “funnel”-optie. Hierdoor is het mogelijk om A/B tests uit te voeren op meerdere pagina’s binnen een websiteflow of -funnel.

Handig als je bijvoorbeeld een aanbieding wilt testen op verschillende pagina’s waarbij de aanbieding op elke pagina hetzelfde moet zijn.

Stap 1: Heb je toegang tot de BETA?

De optie om meerdere pagina’s tegelijk te testen is momenteel alleen beschikbaar als beta. Maak daarom een nieuw A/B test experiment aan en bekijk onderaan de sectie ‘Targeting and variants‘ of de knop ‘+Add page‘ aanwezig is. Zie je hem? Dan heb je geluk!

Stap 2: Configureer experiment

Begin met het configuren van je experiment op één pagina door het instellen van de paginaregels, targeting regels doelgroep, en content van de pagina.

De targeting regels voor de doelgroepen en varianten zijn voor het gehele experiment (en dus alle pagina’s die je toevoegt) identiek.

Ook interessant: Conversieoptimalisatie met het LIFT-model

Stap 3: Pagina toevoegen

Na het maken van één pagina kies je onderaan ‘Targeting and variants‘ voor de knop +Add page om een tweede pagina in het experiment toe te voegen. Geef hierbij de pagina een unieke naam en URL mee.

Het is goed om erbij te vermelden dat de volgorde van pagina’s onbelangrijk is. Initieel lijkt het alsof er een funnel is (1 > 2 > 3) van testen, maar als het op de website mogelijk is om van pagina 3 naar pagina 1 te gaan, dan is dat voor het experiment ook mogelijk (bijvoorbeeld 3 > 1 > 2).

Stap 4: Content wijzigen

Nu de extra pagina is toegevoegd kun je net als bij de eerste pagina de content van de pagina wijzigen.

Ook interessant: Verbeter je website met conversieoptimalisatie

Na het wijzigen van de content kun je eventueel meerdere pagina’s toevoegen.

De targeting regels voor de extra pagina’s worden overgenomen van het experiment. Het is (helaas) niet mogelijk om aparte targeting regels in te stellen per pagina.

Stap 5: Google Analytics koppelen & objectives instellen

Koppel zoals gebruikelijk Google Analytics en stel de objectives in van het experiment. Ook de objectives worden gedeeld over het hele experiment en zijn niet in te stellen per afzonderlijke pagina.

Stap 6: Starten & meten

Wanneer alles goed is ingesteld ben je klaar om je eerste multi-page experiment te starten. Afhankelijk van het volume testverkeer en ingestelde objectives wordt het aangeraden om minimaal 2 weken te wachten op zinvolle test resultaten.

Overweeg jij je website (en daarmee de resultaten) structureel en op basis van data te verbeteren? Wij denken graag mee over conversieoptimalisatie.

Over de schrijver:

Christian Broekmeulen

Christian wordt als performance marketing specialist blij als het gaat over het behalen van positieve ROI. Zijn weapons of choice zijn Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn ads en SEO. Hij deinst ook niet terug voor de realisatie van goede dashboards of Tagmanager implementaties. Vooral als het wat ingewikkelder wordt.

conversie optimalisatie?

Verbeter de prestaties van je website en advertenties en verhoog je rendement zonder extra advertentiekosten.


Meer informatie over conversie optimalisatie.

  1. Verbeter de prestaties van je website en advertenties en verhoog je rendement zonder extra advertentiekosten.
  2. Profiteer van blijvend verbeterde resultaten

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met conversie optimalisatie en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact