Zoekmachine optimalisatie (SEO)

[PLUGIN] Zoekwoord van Google Ads op landingpage

Door:

Tim Rooza

27 maart 2019

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Het succes van Google Ads campagnes wordt voor een groot deel bepaald door relevantie. Hoe beter de zoekopdracht van een potentiële klant bij een advertentie aansluit, hoe groter de kans op een goede doorklikratio (CTR). Vervolgens is het van belang deze aansluiting ook op je landingspagina te realiseren. Gebruik daarom dezelfde zoekwoorden op de landingspagina als in je Google Ads campagnes. Gebruik je WordPress? It’s your lucky day! We hebben een plugin ontwikkeld die dit gemakkelijk maakt.

Wat doet deze plugin?

Deze plugin switched een zoekwoord(combinatie) op de landingspagina met de zoekwoord(combinatie) van Google Ads die de advertentie heeft getriggerd. Ideaal voor synoniemen, zoals:

  • “Google Ads” / “Google Adwords”
  • “Websitebouwer” / “web developer”
  • “stedentrip / citytrip”
  • “spam / ongewenste e-mail”
  • …Etc.

Stap 1: Plugin downloaden & installeren

Aan de slag? Cool! Download de plugin hier, en installeer deze in de WordPress website.

Dankzij deze plugin is het nu mogelijk een shortcode te gebruiken, voor de woord(en) die dynamisch ingewisseld moeten worden.

Laat nu uw [keyword switch="Google Adwords"] campagnes gratis analyseren!

Roep de pagina aan met de “?k=Google Ads” parameter om te controleren dat het zoekwoord “Google Adwords” inderdaad wordt vervangen voor “Google Ads“.

Stap 2: Google Ads configureren

Om ervoor te zorgen dat Google Ads altijd het zoekwoord meegeeft en het zoekwoord binnen de shortcode dus automatisch wordt vervangen is er een kleine aanpassing nodig in het trackingsjabloon van je campagne. Volg hiervoor de volgende stappen:

Selecteer de campagne –> Instellingen –> “aanvullende instellingen” –> URL opties voor campagne. –> Vul in bij “trackingsjabloon”: {lpurl}?k={keyword}

Nu wordt het zoekwoord als parameter in de URL meegegeven:

Originele toepassingen met andere ValueTrack parameters

In bovenstaand voorbeeld gebruiken we {keyword} in het trackingsjabloon. Dit wordt binnen Google Ads een ValueTrack parameter genoemd.

Google biedt meer ValueTrack parameters ter beschikking. Met kleine aanpassingen in de code van de plugin (ga gerust je gang!) en creatieve toepassing van (een combinatie van) ValueTrack parameters ontstaan veel mogelijkheden voor het personaliseren van je landingpage.

ParameterWhat it returns
{campaignid}The campaign ID. (Use this when you’ve set up your tracking info at account level and want to know which campaign served your ad.)
{adgroupid}The ad group ID. (Use this when you’ve set up your tracking info at the account or campaign level and want to know which ad group served your ad.)
{feeditemid}The ID of the extension that was clicked.
{targetid}The ID of the keyword (labeled “kwd”), dynamic search ad (“dsa”) target, remarketing list target (“aud”), or product partition (“pla”) that triggered an ad.For multiple target IDs, the output shows in the following order: “aud, dsa, kwd, pla.” For example, if you add a remarketing list to your ad group (criterion ID “456”) and target the keywords ID “123” the {targetid} would be replaced by “aud-456:kwd-123.”
{loc_interest_ms}The ID of the location of interest that helped trigger the ad. See developer website for location IDs.
{loc_physical_ms}The ID of the geographical location of the click. See developer website for location IDs.
{matchtype}The match type of the keyword that triggered your ad: “e” for exact, “p” for phrase, or “b” for “broad”
{network}Where the click came from: “g” for Google search, “s” for a search partner, or “d” for the Display Network
{device}What device the click came from: “m” for mobile (including WAP), “t” for tablet, and “c” for computer
{devicemodel}What model of phone or tablet the click came from (for example, “Apple+iPhone”). Note: only available on Display Network campaigns
{ifmobile:[value]}Whatever you define for “[value],” if your ad’s clicked from a mobile phone
{ifnotmobile:[value]}Whatever you define for “[value],” if your ad’s clicked from a computer or tablet
{ifsearch:[value]}Whatever you define for “[value],” if your ad’s clicked from a site in the Google Search Network
{ifcontent:[value]}Whatever you define for “[value],” if your ad’s clicked from a site in the Google Display Network
{creative}A unique ID for your ad
{keyword}For the Search Network: the keyword from your account that matches the search query, unless you are using a Dynamic Search ad, which returns a blank value. For the Display Network: the keyword from your account that matches the content.
{placement}The content site where your ad was clicked (for keyword-targeted campaigns), or the matching placement targeting criteria for the site where your ad was clicked (for placement-targeted campaigns)
{target}A placement category (works with placement-targeted campaigns only)
{param1}Creative parameter #1, if you’re using the AdParamService with the AdWords API
{param2}Creative parameter #2, if you’re using the AdParamService with the AdWords API
{random}A random Google-generated number (an unsigned 64-bit integer), commonly used to force the page to reload
{adposition}The position on the page that your ad appeared in, with a value like “1t2″(this means page 1, top, position 2)
{ignore}Ignores tracking elements of your final URL to help reduce crawl load on your website. It can only be used in your final or final mobile URL.

Gratis analyse van jouw Google Ads

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul je e-mailadres in: je ontvangt dan direct een e-mail vanwaaruit je analyse gestart kan worden. Binnen 5 minuten ontvang je een waardevolle rapportage.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

SEO uitbesteden?

Kies voor een hogere ranking met behulp van gedegen zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en advies. Mét of zonder uitvoering (techniek, contentcreatie & rapportage)!


Meer informatie over seo uitbesteden.

  1. Zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en SEO-strategie laten bepalen
  2. Onpage- en offpage optimalisaties van je website
  3. Hoger in Google

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met zoekmachine optimalisatie (seo) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact