Google Ads (SEA)

Doelen importeren uit Analytics of Adwords conversies gebruiken?

Door:

Tim Rooza

28 december 2017

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF formaat in je mailbox.

Bij het inrichten van je Google Adwords account kan je kiezen voor het importeren van je transacties en doelen vanuit Google Analytics óf het bijhouden van conversies met een Google Adwords Conversion code. Voor onervaren gebruikers klinkt het onlogisch – maar de gerapporteerde resultaten kunnen tussen beide flink verschillen. Mede omdat Adwords geautomatiseerde “slimme” keuzes kan maken aan de hand van deze conversiedata (eCPC, target CPA, etc.) is het goed om bewust de keuze te maken tussen het gebruiken van Analytics- of Adwords data.

Eerst..Waar komen die verschillen vandaan?

Google Analytics en Google Adwords zijn verschillende producten. Er zijn wat kleine verschillen in de manier waarop een meting plaatsvindt, maar het grootste verschil heeft te maken met conversie attributie.

Conversie attributie in Adwords en Analytics

De Conversie attributie bepaalt hoeveel ‘credits’ een kanaal (bijvoorbeeld Adwords) krijgt wanneer er een conversie plaatsvindt. In Google Analytics rapportages is dit standaard het “Last click attribution” model. het laatste kanaal (excl. “direct”) krijgt de credits voor de conversie.

Zie het voorbeeld hieronder:

conversie attributie

Wanneer we in het Adwords account gebruik maken van de conversiedata uit Google Analytics, zou Analytics drie conversies doorgeven aan Google Adwords.

Google Adwords daarentegen maakt gebruik van het “last Adwords click” attributie model. Dit houdt in dat, wanneer de conversies met de Adwords Conversion Codes worden bijgehouden, er zes conversies aan Adwords worden toegewezen.

Welke zou je moeten kiezen

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. het belangrijkste is dat je moet weten hoe de toewijzing aan een conversie plaatsvindt zodat je de rapportages en data op de juiste manier kunt interpreteren. Bekijk de “multi-channel”- rapportages in Analytics voor een compleet beeld van het tot stand komen van de conversies voordat je belangrijke beslissingen maakt met betrekking tot je Adwords campagnes. Kies je voor de implementatie van Google Adwords Conversion codes? Denk dan ook aan de implementatie van de Conversion Linker.

Gratis analyse van jouw Google Ads

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul je e-mailadres in: je ontvangt dan direct een e-mail vanwaaruit je analyse gestart kan worden. Binnen 5 minuten ontvang je een waardevolle rapportage.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne creëren door een bureau met zó veel SEA ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.


Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact