Corona update: Wij staan, ook nu, klaar voor nieuwe (& bestaande) opdrachtgevers. Leer ons kennen.

Google Ads (SEA)

Wat betekent het Google Shopping CSS partner programma voor jouw webshop?

Door:

Christian Broekmeulen

13 november 2019

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF formaat in je mailbox.

Sinds 2017 is het mogelijk om je als Google Shopping adverteerder je aan te sluiten bij een CSS (Comparison Shopping Service) partner. Veel van deze CSS partner programma’s bieden een kostenbesparing tot wel 20% aan. Maar hoe werkt deze kostenbesparing precies en wat kan deze kostenbesparing voor jouw webshop betekenen?

Europese Commissie vs Google Shopping

Het Google Shopping CSS partner programma is in het leven geroepen nadat de Europese Commisie een recordboete van 2,42 miljard euro opgelegd heeft aan Google vanwege misbruik van hun machtspositie. Volgens de Europese Commissie gaf Google voorrang aan hun eigen vergelijkingssites Google Shopping door de shopping resultaten altijd boven andere vergelijkingssites te tonen. Sindsdien geeft Google de mogelijkheid aan vergelijkingssites om in de zoekresultaten van Google Shopping te komen als CSS partner.

De Europese Commissie vereist dat Google Shopping op een onafhankelijke manier winstgevend is. Google Shopping doet dat nu door een vaste margepercentage van 20% in te houden op elk bod dat adverteerders doen voordat het op de veiling wordt ingediend. Deze marge wordt opgenomen in de kosten per klik die de adverteerder betaalt. Dus als je een bod doet van €1,00 is deze in werkelijkheid €0,80 op de veiling waard, €0,20 commissie gaat naar Google Shopping.

Een CSS partner kan vervolgens zelf beslissen wat voor commissie zij vragen van adverteerders. Dit is dan ook gelijk waar de kostenbesparing vandaan komt, veel CSS aanbieders rekenen namelijk 0% commissie en vragen enkel een bijdrage rond de €40,- per maand. Doordat je geen commissie meer betaald aan Google Shopping doet je bod van €1,00 ook voor €1,00 mee aan je veiling.

Ook relevant: Google shopping datafeed optimaliseren

Rekensom

CSS PartnerCommissieBodBod in VeilingMaandelijkse Bijdrage
CSS Shopping (Standaard)20%€ 1,00€ 0,80€ 0,-
CSS Partner0%€ 1,00€ 1,00 € 40,-

Overigens biedt niet elke CSS partner 0% commissie aan, ook kunnen de maandelijkse kosten verschillen. Als we uitgaan van een maandelijkse bijdrage van €40,- en een commissie van 0% is het al interessant om je aan te melden bij een CSS partner als je meer dan €200,- per maand besteed aan Google Shopping.

Ook relevant: Optimaliseer je Google Shopping campagnes met prioriteiten

Overstappen naar een CSS partner

Als je een CSS partner gevonden hebt zal je deze toegang moeten geven tot je Google Merchant Center account en een CSS-zelfservice overeenkomst moeten tekenen. Vervolgens doet de CSS partner een verzoek bij Google om je CSS partner om te zetten in het Google Merchant Center, Google verwerkt deze verzoeken elke Donderdag.

Nadat Google het CSS partner wijziging verzoek geaccepteerd heeft, verandert rechtsboven in je merchant center je CSS.

Je huidige account en campagne instellingen zullen onveranderd blijven.

Conclusie

Besteed je meer dan €200,- per maand aan je Google Shopping campagnes en gebruik je nog de standaard Google Shopping CSS? Dan is het veranderen van CSS partner binnen Google Shopping een kostenbesparende optimalisatie voor jouw webshop.

We helpen je graag bij deze overweging en het overstappen naar een CSS. Neem contact met ons op.

Gratis analyse van jouw Google Ads

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul je e-mailadres in: je ontvangt dan direct een e-mail vanwaaruit je analyse gestart kan worden. Binnen 5 minuten ontvang je een waardevolle rapportage.

Over de schrijver:

Christian Broekmeulen

Christian wordt als performance marketing specialist blij als het gaat over het behalen van positieve ROI. Zijn weapons of choice zijn Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn ads en SEO. Hij deinst ook niet terug voor de realisatie van goede dashboards of Tagmanager implementaties. Vooral als het wat ingewikkelder wordt.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne creëren door een bureau met zó veel SEA ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.


Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact