Tip: Hét alternatief voor Google Optimize & A/B-testen is itClicked.nl.

Google Ads (SEA)

Zoektermen met status: “laag zoekvolume” in Adwords

Door:

Tim Rooza

13 juni 2018

adwords laag zoekvolume

Ik vermoed dat iedere adverteerder die enigszins actief is met het onderhoud en optimalisatie van de Google Adwords advertentiecampagnes hier weleens tegenaan loopt: “Laag zoekvolume” zoekwoorden. Wat betekent dit eigenlijk? En hoe kan je hier het beste mee omgaan?

De “Laag zoekvolume” status in Adwords

Wanneer er in de afgelopen 12 maanden weinig of geen zoekvolume is geweest voor de zoekterm, krijgt deze in Adwords de status “Laag zoekvolume”. Effectief betekent dit dat deze zoekwoorden inactief worden. Dus zelfs als er wél iemand op zoekt – zal deze zoekterm geen advertentievertoning “triggeren”. Iedere week checked Google automatisch of de “Laag zoekvolume”-status voor de zoekwoorden nog geldig is. Is er inmiddels voldoende zoekvolume, dan zal de zoekterm automatisch weer actief worden.

Waarom doet Google dit?

Google wil voorkomen dat het Adwords systeem met teveel irrelevante (want niet of weinig gebruikte) zoektermen hoeft te dealen. Door deze op voorhand van de veiling uit te kunnen sluiten kan het systeem efficiënter te werk gaan.

Potentieel gevaar voor campagneprestaties

Afhankelijk van welke campagnestructuur je hebt, kunnen de “laag zoekvolume” zoektermen een gevaar vormen voor je campagneresultaten. Werk je bijvoorbeeld met SKAGS  en embedded negatives (waarbij je zoektermen uitsluit om de advertentievertoning in de meest relevante ad group te forceren) dan zorgt dit ervoor dat je voor die zoekwoordcombinatie geen advertenties meer vertoont. Zelfs full-time Adwords gurus maken deze vergissing nog weleens. Moraal van het verhaal: Zet “laag zoekvolume” zoekwoorden niet in een eigen advertentiegroep (of, voeg ze in ieder geval nooit toe als embedded negative).

Wat “moet” je ermee?

Zijn het zoekwoorden die betrekking hebben op een seizoensproduct, een nieuw merk of een nieuw (type) product? Don’t worry, je zoekwoorden zullen actief worden zodra het zoekvolume oppikt. No further action needed.

Hebben de zoektermen een laag zoekvolume omdat deze te ver in de long-tail (specifieke zoektermen) zitten, dan ligt het anders. Het uitgangspunt om op long tail (specifieke) zoektermen te adverteren is goed. Weinig concurrentie en hogere relevantie betekent een lagere klikprijs en betere conversie. Ga je echter té specifiek, dan riskeer je de “laag zoekvolume”-status. Mogelijkheden die je hebt bestaan nu uit:

  • Gebruik andere zoekterm
    Er zit soms niets anders op, dan een zoekterm te kiezen waar wél zoekvolume op zit. Gebruik hierbij bijvoorbeeld de Keyword Planner tool binnen Adwords.
  • Wijzigen van matchtype
    Het is niet vreemd voor specifieke (3+ woorden) zoektermen die zijn opgenomen als “phrase“- of “exactmatch” om de status “Laag zoekvolume” toegewezen te krijgen. Het is zeldzaam dat men exact die zoekwoordcombinatie gebruikt. Een oplossing kan dan zijn om ook de Broad match (modified) toe te voegen om meer bereik te krijgen. Lees meer over het broad match modified (BMM) match type.

Heb je erg veel zoektermen met de status “laag zoekvolume” in je account? Overweeg deze dan te pauzeren of te verwijderen. Al deze bloat zorgt ervoor dat efficient campagneonderhoud moeilijker wordt.

Om te voorkomen dat je account volloopt met zoekwoorden die geen ads triggeren, is mijn advies om te starten met “shortest tail possible” zoekwoorden vervolgens met de search-terms rapportage steeds verder uitspecificeren op basis van de gebruikte zoektermen en bijbehorende zoekvolumes. Hoe je dit kan doen leg ik uit in het artikel over Single Keyword Ad Groups.

Zoekvolume als basis voor succes

Alhoewel het verleidelijk is om zeer specifieke zoektermen te kiezen in je Adwords campagnes, is voldoende zoekvolume een must voor het kunnen halen van je campagnedoelstellingen. Het kan frustrerend zijn om vele zoektermen (en advertenties) die zeer relevant zijn voor je business als “laag zoekvolume” bestempeld te zien worden. Dit betekent namelijk dat ze geen toegevoegde waarde hebben in je account. Pas ze aan, ga aanvankelijk voor de “shortest tail possible” en verschuif richting de long tail als het zoekvolumes dit toelaat.

Google Ads audit

Gratis analyse van jouw Google Ads

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul je e-mailadres in: je ontvangt dan direct een e-mail vanwaaruit je analyse gestart kan worden. Binnen 5 minuten ontvang je een waardevolle rapportage.

Online marketing specialist

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne maken door een bureau met zó veel SEA-ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.

Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%