Dashboarding & analytics

3 “Killer” Calculated Metrics in Google Analytics

Door:

Tim Rooza

01 maart 2017

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Na het bestuderen van honderden accounts en implementaties van Google Analytics voor evenzoveel verschillende websites, is het aantal keren dat ik ze ben tegengekomen op 1 hand te tellen: Calculated Metrics. (Of, in het Nederlands “berekende statistieken“). Zonde, want ze kunnen serieuze waarde toevoegen aan de Google Analytics rapportages.

Calculated…Wat?

Calculated metrics zorgen ervoor dat je de “standaard” Google Analytics kan uitbreiden met je eigen op-maat-gemaakte metrics gebaseerd op formules in combinatie met de reeds beschikbare statistieken. Koren op de molen voor de power-users onder ons. (en weer een reden om Excel niet te hoeven openen voor analyses). Je maakt ze aan op ‘weergave’ (view) niveau in het beheer-gedeelte van je Analytics account.

Calculated metrics in Google Analytics

3 “killer” calculated metrics

Of ze onmisbaar zijn valt over te twisten; maar onderstaande voorbeelden geven een goed beeld van de mogelijkheden die calculated metrics bieden.

1) Doelconversieratio harde conversies

Veel websites tracken verschillende doelen. Vaak zijn deze doelen niet allemaal even belangrijk. Zo zit er een duidelijk verschil in business value in het starten van een live chat, het doen van een offerte-aanvraag of het reageren op een blogpost. “Out-of-de-box” valt er in Google Analytics geen onderscheid of prioriteit te maken. Gebruik een een calculated metric om het doelconversieratio te meten voor de doelen die het meest van belang zijn.

Formatting: Percent
Formula: (( {{Aanmelding (kort) (Voltooiingen doel 2)}}  + {{Contactformulier (Waarde doel 4)}} ) / {{Sessies}} )

(wel even de doelbenamingen gebruiken die voor jou van toepassing zijn…)

2) Totaalopbrengst

Met name van belang voor webshops, die naast e-commerce transacties ook een waarde hebben toegewezen aan andere de andere doelconversies op de website.

Formatting: Currency
Formula: {{Revenue}} + {{Goal Value}}

Eventueel kan je dit nog delen door het aantal users ( ” / {{Users}}” ) om de waarde per gebruiker te berekenen.

3) Opbrengst per gebruiker

In  veel gevallen is het, naast de opbrengst per sessie, ook van belang om de opbrengst per gebruiker te weten.

Formatting: Currency
Formula: {{Revenue}} / {{Users}}

Bonus tip: In Analytics worden praktisch alle statistieken berekend op basis van sessions je kunt calculated metrics gebruiken om de voor jou relevante stats om-te-turnen op basis van de users. Bijvoorbeeld pageviews, conversieratio, events etc.

Veel plezier met het verbeteren van de rapportages en het verhogen van de effectiviteit van je website door middel van het toepassen van de Calculated Metrics. Gebruik jij de calculated metrics al op een originele manier? Laat het mij dan weten in een reactie. Ben benieuwd!

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Online marketing dashboard?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.


Meer informatie over online marketing dashboard.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
arrow-up