Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Om met online marketing succesvol te zijn binnen je vakgebied hoef je niet de beste te zijn.
Je hoeft het alleen maar beter te doen dan je concurrenten.
Maar wat doen de concurrenten dan?
In veel gevallen kan je vrij eenvoudig nagaan wat de concurrentie online allemaal “uitspookt”. Uiteraard check je de updates via social kanalen en bezoek je de ‘corporate’ websites van je belangrijkste concurrenten. Wat kan je verder nog doen?
- Check de “veilinginzichten” via Google Ads
Adverteer je met Google Ads (zo ja, laat dan direct even een gratis audit door ons maken), raadpleeg dan het rapport “veilinginzichten”. Deze rapportage laat zien met welke concurrenten je de meeste overlap hebt en wie qua resultaten aan het langste eind trekt.
Dit rapport is overigens ook zeer nuttig om de kwaliteit van de Google Ads campagnes te checken. Staan de “usual suspects” in de concurrentenlijst of zie je verrassende namen? Staan er veel partijen die je niet als concurrent beschouwd, dan zou het zomaar kunnen dat je op de verkeerde zoektermen biedt….
- Check de SEO rankings & backlinks
Zou het niet mooi zijn om te zien op welke zoektermen je concurrenten scoren in de zoekmachines? Er zijn slimme tools die een tipje van de sluier oplichtten. Als ‘agency’ maken we gebruik van kostbare tools zoals SEMrush en Ahrefs.com – Maar de gratis tool Ubersuggest kan je ook al een heel eind op weg helpen.
Ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen als SEO-partner.
Gebruik deze data voor inspiratie voor eigen blogberichten of website-updates. Lees hier hoe je SEO beter doet dan je concurrentie.
- Check de social media ads
De verschillende social media kanalen zoals LinkedIn en Facebook hechten (de afgelopen tijd) veel waarde aan transparantie. Dit heeft geleid tot het openbaar maken van alle social advertenties die een organisatie actief heeft. Dit biedt een perfect inkijkje in de marktbenadering (en tests) die de concurrentie hanteert.
Bekijk de actieve advertenties op LinkedIn:
Check eenvoudig de actieve advertenties van een concurrent op LinkedIn, door het bedrijfsprofiel te bezoeken en voor de menu-optie “ads” te kiezen:
Bekijk de actieve advertenties op Facebook:
Om de actieve advertenties te zien op Facebook, breng je een bezoek aan de “ad library“. Hier zie je in 1 oogopslag alle actieve advertentievarianten. In het voorbeeld hieronder zie je bijvoorbeeld dat Nike aan het testen is met verschillende visuals.
Maak een online marketing strategie
Nu heb je in grove lijnen ontdekt hoe je concurrent de online markt ‘bewerkt’. Gebruik deze inzichten in bij samenstellen van je eigen online marketing strategie en/of online campagnes. Wil je daarover eens met ons van gedachten wisselen? Laat het ons weten!
Ontvang gratis whitepaper: Marketingfunnel
Haal structureel en gecontroleerd meer klanten binnen met deze aanpak.
Over de schrijver:
Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.
SEO uitbesteden?
Een goede online vindbaarheid zorgt voor een continue stroom van relevante bezoekers naar jouw website. Dit bereik je door je website te optimaliseren voor zoekmachines. Wij helpen daarbij.
Meer informatie over seo uitbesteden.
- Zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en SEO-strategie laten bepalen
- Onpage- en offpage optimalisaties van je website
- Hoger in Google