Dashboarding & analytics
Wat is een Tag management systeem?
Tag management systemen maken het gemakkelijk om analyse, marketing en andere tag-gebaseerde codes op een website te beheren. In plaats van het (laten) implementeren van tags in de code van een website, worden deze geïntegreerd en ingeregeld in een tag management systeem. Dit systeem fungeert vervolgens als een digitale butler van de website. Afhankelijk van de pagina’s die worden bezocht, of acties die door bezoekers op de website plaatsvinden, worden de gewenste tags getriggerd. (ik heb er trouwens eerder over geschreven, hier en hier). Google Tagmanager (GTM) is inmiddels een van de meest gebruikte platforms.
Het meten van kliks op e-mailadressen en telefoonnummers
In een ideale (online marketing)-wereld converteren alle bezoekers netjes via een checkout, contact- of offerteformulier. In die gevallen kunnen we de statistieken van de “bedankt”-pagina’s analyseren om conclusies te trekken over de prestaties van de website en (online) campagnes.
In de praktijk laten niet alle bezoekers laten zich vangen in formuliertjes en wordt er regelmatig op andere manieren contact gezocht. Met name telefonisch of door het sturen van een e-mail. Er zijn verschillende manieren om deze contactopnames tóch terug te kunnen herleiden naar het websitebezoek (en de bijbehorende online campagne). Deze manieren variëren van simpel tot complex, en van gratis tot redelijk prijzig.
Eenvoudig en gratis (maar ook onvolledig)
Het bijhouden van de kliks op een e-mailadres of telefoonnummer via GTM is eenvoudig en gratis – maar biedt dan ook geen absolute volledigheid. Contactopnames die plaatsvinden door het overtypen van het e-mailadres, of het handmatig intypen van het telefoonnummer kunnen op deze wijze niet worden gemeten.
Howto: Tracking van clicks op mailto: en tel: hyperlinks in GTM
Ik ga er voor deze HOWTO vanuit dat je een correct geïmplementeerde Google Tagmanager snippet op je website hebt geplaatst. En dat je deze hebt voorzien van een Google Analytics tag. In deze “howto” laat ik stap-voor-stap zien hoe je clicks op “mailto:” (e-mailadressen) en “tel:” (telefoonnummer) hyperlinks kunt tracken als gebeurtenis in Google Analytics (en vervolgens kan je deze gebeurtenis ook als doelconversie aanmerken in Analytics).
Stap 1: Variable aanmaken
Om te kunnen “weten” wat de URL is van de hyperlink die aangeklikt wordt, moeten we in GTM eerst een variabele aanmaken waarin die waarde wordt opgeslagen.
- Klik in het menu aan de linkerzijde op “variabelen“
- Kies als “type variabele” voor “Variabele voor auto-gebeurtenis” en “Element URL“
- Geef de variabele een logische naam (bijvoorbeeld “Element URL“) en sla hem op.
Stap 2: Trigger aanmaken
Om een tag (bijvoorbeeld een Analytics gebeurtenis) te kunnen afvuren wanneer een bezoeker klikt op een e-mailadres of telefoonnummer hebben we een trigger nodig.
- Klik in het menu aan de linkerzijde op “triggers“
- Kies als “trigger type” voor “Klik – alleen links“
- Geef aan dat de trigger alleen mag afgaan als aan de voorwaarden wordt voldaan:
- “Element URL” (de naam van de variabele die je in stap 1 hebt aangemaakt)
- Komt overeen met RegEx
- (tel:|mailto:)
- Geef de trigger een naam bijvoorbeeld “Klik op mailto en tel” en sla hem op.
Stap 3: Tag afvuren
Bij het afgaan van de trigger willen we tags afvuren. Denk aan een Facebook Lead code of de Adwords conversion pixel. In dit voorbeeld vuren we een Analytics event (gebeurtenis).
- Klik in het menu aan de linkerzijde op “tags“
- Kies als “tagtype” voor “Universal analytics”
- Kies “gebeurtenis” bij “trackingtype”
- Vul de waardes in bij “categorie”, “actie” en “waarde” – hieraan kan je de kliks herkennen in Google Analytics. Als je de variabele {{element URL}} als label gebruikt, kan je in Analytics ook nog herkennen op wélk mailadres of telefoonnummer men heeft geklikt.
- Kies als trigger “Klik op mailto en tel” (of de naam van de trigger uit stap 2)
Stap 4: Publiceer en controleer
Publiceer je wijzigingen en test of in Google Analytics de events goed doorkomen. Het beste kan je dit doen in “voorbeeld”-modus van GTM.
Check in voorbeeldmodus van GTM:
En check in Google Analytics:
Happy tracking!
Gratis download: richtlijnen voor de ideale landingpage
Ontvang de handige richtlijnen voor het maken van effectieve landingpages.
Labels:
Over de schrijver:
Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.
Online marketing dashboard?
Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.
Meer informatie over online marketing dashboard.
- Beschikbaar online én als PDF
- Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
- Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
- Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)