Subdomeinen in Google Analytics

Subdomeinen worden veel gebruikt voor het lanceren van websites/services die iets verder weg staan van de core business. Een subdomein impliceert een relatie met de hoofdwebsite zonder dat er verdere, vooral technisch, beperkende afhankelijkheden zijn met de hoofdwebsite. Denk hierbij aan navigatiestructuren of layout. Mede om deze reden zijn subdomeinen veelgebruikt voor het lanceren van een mobiele variant van de website (“m.hoofddomein.nl”), een vacaturesite (“werkenbij.hoofddomein.nl”) of een blog (“blog.hoofddomein.nl”).

Google Analytics profielen

Omdat we als online marketeers onze statistieken zo overzichtelijk mogelijk houden, hebben we bij een dergelijke opzet grofweg 2 mogelijkheden.

1) Aparte ‘property’ aanmaken per (sub)domein.

Alle (sub)domeinen zullen nu correct worden gemeten. Dat wil zeggen, in hun eigen ‘property’. Het is niet mogelijk een totaalbeeld te krijgen van alle bezoekers op de core website en subdomeinen samen in één overzicht. In feite wordt elk (sub)domein behandeld als een losse website, ze krijgen dan ook losse trackingcodes (UA-XXXXXXX) toebedeeld.

2) Extra weergaves aanmaken in het bestaande ‘property’

Kiezen we voor het aanmaken van extra weergaven (profiles) binnen het bestaande property, dan kunnen we door middel van filters onderscheid maken tussen de verschillende subdomeinen. Kiezen we voor deze optie dan is een totaaloverzicht van bezoekers op alle (sub)domeinen mogelijk. Bijkomend voordeel is dat de trackingcode voor elk (sub)domein identiek kan blijven. Een voordeel als het aankomt op onderhoud.

Klinkt goed? Gelijk doen? Volg deze stappen:

Tip: Laat de weergave “All Web Site Data” met rust; pas hier geen filters op toe. Deze weergave houden we achter de hand. Mocht er een misconfiguratie zijn in een weergave, dan zijn de ruwe gegevens altijd nog aanwezig.

1) Maak een weergave met de complete URI (de complete url, inclusief subdomein).

Kies beheerder -> In de uitklapper onder “weergave”, kies voor “Nieuwe weergave maken”

weergave_maken

Geef deze vervolgens een omschrijvende naam, bijvoorbeeld: “Alles incl. subdomeinen

Stel de volgende filters in voor deze weergave, geef dit filter de naam “toon data incl subdomein”:

Google Analytics

2) Maak weergave met alleen bezoekers naar de hoofdwebsite.

Maak een nieuwe weergave, noem deze “basisdomein”, of een andere beschrijvende naam.

Pas het zojuist gemaakte filter toe op deze weergave (‘toon data incl subdomein’).

Voeg daarnaast nog een filter toe: “Alleen hoofddomein”. Deze filter zorgt ervoor dat deze weergave alleen de bezoekers zal weergeven die zich op het hoofddomein bevinden (in- en excl de “www”).

Dit filter zal er als volgt uit moeten zien:

alleen_basisdomein

3) maak een weergave met alleen bezoekers naar het subdomein

Maak een nieuwe weergave aan, geef een beschrijvende naam “Mobiele website”, of “Blog” afhankelijk van het subdomein.

Voeg weer het filter ‘toon data incl subdomein’ toe aan deze nieuwe weergave.

Voeg vervolgens een filter toe die alleen de data van het gewenste subdomein toont:

alleen_subdomeinen

Voila! Al het verkeer beschikbaar voor schitterende analyses!

You may also like...

8 reacties

  1. Rudy schreef:

    Beste Tim, ik heb je aanwijzingen opgevolgd, maar ik zie helemaal geen data in Analytics voor de ingestelde weergaven… Ik heb de verschillende weergaven vorige week aangemaakt, dus als het goed is zou ik nu toch data moeten kunnen zien. Kloppen de instellingen die jij hebt aangegeven eigenlijk nog wel?

  2. Profielfoto van Tim Rooza Tim Rooza schreef:

    Hallo Rudy; Het is een vrij oud blogbericht, maar het principe gaat nog steeds op. Heb je ook een weergave gemaakt met de complete URI die de data van alle subndomeinen omvat? Staat daar wel data in?

  3. Rudy schreef:

    Ja ik heb alle stappen gevolgd die je hebt aangegeven, maar ook in die weergave staat geen data.

    Moet ik mijn trackjng code ook aanpassen en mijn subdomeinen daarin definiëren?

  4. Profielfoto van Tim Rooza Tim Rooza schreef:

    Hallo Rudy; Dat is niet nodig. De trackingcode (mag gewoon identiek zijn op elke pagina) moet natuurlijk wel op elk subdomein aanwezig zijn. Als je mij met mn e-mailadres beheerderstoegang wil geven kan ik wel even kijken of ik het voor je kan oplossen.

  5. Femke schreef:

    Hallo Tim

    Ik kwam op je artikel en dacht.. Makkie :-).. Maar dat blijkt niet waar.. Vgs mij is de interface veranderd en nu kom ik er niet meer uit. Wat er nu gebeurt is dat hoofd- en subdomein bij mij dezelfde cijfers geven. Weet jij hoe dat komt?

  6. Femke schreef:

    en nu mijn juiste mailadres

    • Profielfoto van Tim Rooza Tim Rooza schreef:

      Hallo Femke;
      De interface in analytics is wat gewijzigd; maar de stappen zijn nog wel hetzelfde.
      Waar precies het foutje in je settings staat is moeilijk te zeggen op afstand…
      Kan je stap-voor-stap beschrijven welke instellingen je hebt toegepast, dan kan ik je hopelijk verder helpen 🙂

  7. Parco schreef:

    Schrijven uitstekend, goed werk, dank je!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *