Dashboarding & analytics
Server-side tagging is an sich geen nieuwe ontwikkeling, maar nu Google zich er actief mee bezighoudt, wordt het gezien als een effectieve oplossing voor problemen zoals Intelligent Tracking Prevention (ITP), ad-blockers en het gebruik van third-party cookies in combinatie met consent modus v2.
Wat is server side tagging?
Bij server-side tagging wordt de logica voor het verzamelen van gegevens verplaatst van de client (de browser van de websitebezoeker) naar een server. Deze server is anders dan een gewone webserver waarop je website gehost wordt. Het functioneert als een tracking server, die specifiek bedoeld is voor het ontvangen en doorsturen van trackinggebeurtenissen. Op deze tracking server worden geen gegevens opgeslagen.
Als je momenteel Google Tag Manager gebruikt, bijvoorbeeld voor het inladen van de Google Analytics tag en de Facebook Pixel, dan worden deze trackingcodes direct in de webbrowser van je bezoekers geladen. Dit betekent dat de communicatie tussen Google en Facebook rechtstreeks plaatsvindt van de browser van de bezoeker naar het betreffende platform.
Met server-side tagging positioneer je jezelf tussen de browser van de bezoeker en het marketing platform. De verzoeken worden eerst naar jouw server gestuurd, waarna je beslist welke trackinggegevens naar welke platforms doorgestuurd worden.
Waarom en wanneer zou je server side tracking toepassen?
Server side tagging heeft verschillende voor- en nadelen ten aanzien van normale client side tagging.
(pro) Privacy
Privacy wordt steeds belangrijker, en server-side tagging biedt aanzienlijke voordelen op dit gebied. Als beheerder heb je namelijk volledige controle over welke gegevens je deelt met een derde partij zoals Facebook of Google.
(pro) Betrouwbare data
Met server-side tagging verloopt de communicatie uitsluitend via je eigen server, waardoor je geen beroep doet op third-party cookies. Dit betekent dat je gegevens niet worden beïnvloed door bijvoorbeeld het Intelligent Tracking Protocol (ITP) of trackingblockers in browsers. Als gevolg hiervan wordt je data nauwkeuriger dan bij client-side tagging.
(pro) Website snelheid
De snelheid van je website zal verbeteren doordat de trackinglogica van de webbrowser naar de server wordt verplaatst. In theorie is het slechts nodig om één verzoek naar je server te sturen met de benodigde informatie. Vervolgens stuurt de server deze informatie door naar de verschillende marketing platforms. Dit betekent dat je bezoekers niet langer een groot aantal trackingcodes hoeven te laden, wat de laadtijden van je website ten goede komt.
(con) Complexiteit en ondersteuning
Hoewel er veel voordelen zijn, brengt server-side tagging ook uitdagingen met zich mee. Doordat je ‘baas over eigen data’ wordt, neemt de complexiteit van je tracking toe. Bovendien ondersteunt nog niet elk platform server-side tagging, en sommige zullen dit wellicht nooit doen. Hotjar, bijvoorbeeld, maakt intensief gebruik van JavaScript voor zijn functionaliteiten, en het is onwaarschijnlijk dat dit volledig via de server kan worden afgehandeld.
Google-producten zoals Google Ads en Google Analytics zijn al voor een groot deel geïntegreerd met server-side tagging via Google Tag Manager (GTM). Voor Facebook (Facebook Conversion API) zijn er ook oplossingen en inmiddels is voor LinkedIn ook een server side oplossing beschikbaar.
(con) Extra kosten
Het gebruik van server-side tagging brengt extra kosten met zich mee vanwege de noodzaak voor een hostingprovider die gespecialiseerd is in het verwerken van trackingverzoeken. Een bestaande webhosting pakket kan nog niet gebruikt worden.
Server side en client side tagging combineren
In de praktijk komt het dus vaak voor dat client side tagging en server side tagging naast elkaar geïmplementeerd zal worden. Iets wat de complexiteit van het tag-management negatief beïnvloed.
Voordelen van server side tagging:
- Verbeterde website snelheid
- Verbeterde privacy
- Baas over eigen data
Nadelen van server side tagging:
- Nog niet alle platformen geven support voor server side tagging
- Complexiteit
Wat kost server side tagging via Google Tag Manager?
Server side tagging via Google Tag Manager is niet gratis. Op dit is het alleen mogelijk om Google Tag Manager te koppelen aan het Google Cloud Platform, hier zitten kosten aan verbonden; gemiddeld 20-60 euro per maand afhankelijk van het aantal requests dat je naar de server stuurt. Het aantal requests wordt bepaald door je instellingen en bezoekers aantallen.
Er zijn verschillende mogelijkheden om server side tracking te hosten, hieronder een greep uit de mogelijkheden:
Provider | Kosten | Bruikbaarheid | Integraties | Ondersteuning |
---|---|---|---|---|
Betalen naar gebruik, varieert op basis van gebruikte diensten | Hoog | Uitgebreid | Uitgebreid | |
Stape | Gratis plan beschikbaar, prijsniveaus gebaseerd op verzoeken en andere functies | Hoog | Integratie met populaire tools | Klantenservice, Kennisbank |
Amazon | Betalen naar gebruik, varieert op basis van gebruikte diensten | Gemiddeld | Brede reeks aan toolintegraties | Documentatie, Communityfora, Betaalde ondersteuningsplannen |
Hulp nodig met server side tagging met Google Tag Manager?
Neem vrijblijvend contact met ons op. Met de nodige ervaring op het gebied van server side tagging komen we zeker tot een oplossing.
Over de schrijver:
Christian wordt als performance marketing specialist blij als het gaat over het behalen van positieve ROI. Zijn weapons of choice zijn Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn ads, Amazon Ads en SEO. Hij deinst ook niet terug voor de realisatie van goede dashboards of Tagmanager implementaties. Vooral als het wat ingewikkelder wordt.
Online marketing dashboard?
Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.
Meer informatie over online marketing dashboard.
- Beschikbaar online én als PDF
- Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
- Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
- Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)