Nieuw! In-company Google Analytics 4 (GA4) training

Dashboarding & analytics

Matomo (piwik) als alternatief voor Google Analytics

Door:

Tim Rooza

22 maart 2022

Onlangs heeft Google aangekondigd per 1 juli 2023 te stoppen met Universal Analytics en alleen nog maar Google Analytics 4 te ondersteunen. Voor veel webmasters betekent dit een keuzemoment. Klakkeloos overstappen op GA4? Of deze kans benutten om over te stappen op een heel nieuw systeem?

Van UA overstappen naar GA4

Overstappen op GA4 is een logische stap. Als doorgewinterde Analytics gebruiker houd je het liefste alles bij het oude. Toch is GA4 fundamenteel anders. In de basis werkt het anders dan je oude vertrouwde Universal Analytics. Het aantal standaardrapporten daalt van 150 naar 30 en de meetwijze is gewijzigd. Van sessies en paginaweergaven in Universal Analytics naar event-driven in GA4.

Dit betekent voor iedereen een flinke leercurve. En alleen daarom al een goed moment voor bezinning. GA4 lijkt vooralsnog vooral ontworpen voor “power users” en minder geschikt voor laagdrempelige en snelle inzichten in je websitebezoek.

Heb jij je keuze al gemaakt en wil je graag de overstap maken naar GA4? Dan helpen wij je uiteraard graag bij het inrichten van je account en assisteren je bij het interpreteren van de data.

Overstappen op een ander alternatief?

Toch is het verstandig ook andere alternatieven te overwegen. Misschien omdat je GA4 te ingewikkeld vindt of vanwege privacy– of legal overwegingen. Websites in de EU moeten mogelijk binnenkort stoppen met het gebruik van Google Analytics om het gedrag van bezoekers te meten. Ook de Franse privacywaakhond CNIL zegt nu dat het gebruik van Analytics de EU-privacywet AVG overtreedt. (bron).

Nu lopen we inmiddels lang genoeg mee om te weten dat de soep vaak niet zo heet wordt gegeten. Maar het is zeker een punt van aandacht. Wil je al deze data wel delen met een partij als Google? Hoe fijn zou het zijn om gewoon alle data binnenskamers te houden en daarmee deze, maar ook de toekomstige AVG-discussies voor te zijn?

Maak kennis met Matomo (voorheen Piwik)

Matomo (voorheen Piwik) biedt je precies dat voordeel. Web analytics compleet in eigen beheer en op je eigen webhosting. De data blijft op je eigen server.

Matomo is open-source en heeft heel veel overeenkomsten met Google Analytics. Je kunt bezoekersgedrag analyseren, de herkomst van bezoekers inzien, gedrag volgen, conversiedoelen instellen en rapportages maken.

Ook geeft Matomo (leuk weetje, in het Japans betekent dit “Fatsoenlijk”) je nog de volgende voordelen:

Gebruikersvriendelijk – Ten opzichte van GA4 lijkt het veel meer op de “oude” Google Analytics. Dit maakt de leercurve minder steil: je bent in no-time bekend in het systeem.

Data privacy en ownership – Misschien wel het belangrijkste punt. Jij bent eigenaar van je data. Het verlaat je server niet. Er zijn geen externe partijen die erbij kunnen. En omdat alle data op je eigen server staat, kunnen wij die perfect uitlezen voor het maken van mooie rapportages en dashboards.

Uit te breiden met plugins – Zoals we van bijvoorbeeld WordPress kennen, is Matomo uit te breiden met plugins. Soms gratis, soms tegen een (vaak laag) jaarlijks bedrag. Zo kun je het systeem bijvoorbeeld verder uitbreiden met heatmaps of verschillende SEO inzichten.

Behoud je data uit Universal Analytics – In principe is het mogelijk om bij de configuratie van Matomo je data uit UA (universal analytics) te importeren. Je hoeft dus niet per se met een schone lei te beginnen (iets wat bij GA4 onvermijdelijk is).

Matomo (piwik) als alternatief voor Google Analytics

Wat zijn de nadelen van Matomo (Piwik)?

In principe voldoet Matomo bijna altijd aan je wensen. Maar er zijn ook wat zaken om rekening mee te houden. In tegenstelling tot Google doet dit pakket niet aan “data sampling”. Dat betekent dat je data veel accurater is dan die uit Google Analytics, maar dat het ook langer duurt voordat de rapportages beschikbaar zijn.

Ook is Matomo vooral geschikt voor het meten van websites en webshops. Waarbij GA4 zich steeds nadrukkelijker richt op webapplicaties en apps.

Daarnaast heb je voor het opzetten, configureren en plaatsen van trackingcodes technische kennis nodig. Het liefste installeer je dit systeem op een eigen subdomein op je server en gebruik je een tagmanager voor het bijhouden van de juiste doelen. Dit kan je overigens ook prima aan ons vragen. Wij installeren en configureren Matomo op maat voor je.

Wat is ons advies?

We hebben inmiddels wat ervaring opgebouwd met dit pakket en kunnen gericht advies geven voor jouw situatie. Onze ervaring met dit pakket is positief voor de meeste websites en webshops. Je hebt alle data in eigen beheer en bent niet overgeleverd aan de grillen van Google of andere derde partijen (en bijbehorende privacy-issues). Daarnaast laat de data zich gemakkelijker analyseren en is het goed te verwerken in mooie dashboards en rapportages. Het opzetten en configureren van Matomo doen we graag voor je. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Online marketing dashboard?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.

Meer informatie over online marketing dashboard.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%
arrow-up