Corona update: Wij staan, ook nu, klaar voor nieuwe (& bestaande) opdrachtgevers. Leer ons kennen.

Social media marketing

Het belang van heldere merkrichtlijnen en de voordelen voor jouw organisatie (+ inspiratievoorbeelden!)

Door:

Sien Wassenaar

08 januari 2020

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF formaat in je mailbox.

Stel jouw bedrijf was ooit eens een van de eerste aanbieders van product X, maar inmiddels is product X het nieuwe zwart, zijn het aantal concurrenten vertienvoudigd én lijken ze het allemaal ook nog eens beter te doen. Hoe blijft jouw bedrijf on top of the game? Lees hier meer over het belang van merkrichtlijnen en ga in 3 eenvoudige stappen zelf aan de slag!

Je online herkenbaarheid vergroten

Wellicht herkenbaar: met zoveel aanbieders op de markt kun je als ondernemer of marketeer soms haast moedeloos worden van de voortdurende strijd om (online) aandacht. Een slimme manier om je herkenbaarheid te vergroten en zo meer aandacht te realiseren, is door zorg te dragen voor herkenbaarheid in je communicatie. Het vastleggen van eenduidige merkrichtlijnen zullen hier zeker bij helpen. Het resultaat? Je klanten zullen je beter herkennen, je merk blijft eerder plakken en op de lange termijn zul je ervaren dat het zelfs pure tijdswinst oplevert! Volg de onderstaande stappen en zorg in 2020 voor meer herkenbaarheid voor jouw merk.

Stap 1. Leg je merkidentiteit vast in een helder document

Of je nou een start up bent of onderdeel van een groter marketingteam; als er niets op papier staat met betrekking tot de merkidentiteit is werken aan je online positionering & onderscheid onbegonnen werk. Zonder kompas is het immers bijna onmogelijk koersen. Zorg dus voor het vastleggen van de merkidentiteit van jouw bedrijf. Hoe uitgebreid je dit doet hangt van de grootte van je bedrijf af; kleine organisaties zijn vaak al geholpen met het vastleggen van kleuren, fonts & communicatierichtlijnen (wat mag wel, wat niet?), grote bedrijven besteden het vastleggen van een merkidentiteit veelal uit aan professional om de output te verwerken in hun marketingaanpak.

Ook relevant: Hoe een buyer persona je helpt inzicht in een doelgroep te krijgen

Stap 2. Wees consequent in de toepassing van je merkidentiteit

Los van een strikte naleving van kleuren en fonts zit het succes van een consequente toepassing van je merkidentiteit vooral in de details. Hebben jullie bijvoorbeeld voor een watermerk gekozen? Pas deze dan ook echt op iedere visuele uiting toe. Is er een tone of voice bepaald? Zorg dan dat álle teksten daaraan voldoen. Online én offline. In je advertenties, flyers, uitingen, overal.

Stap 3. Zorg voor een consistente naleving van de merkrichtlijnen

Daag jezelf en/of je team uit om voor minimaal zes maanden volgens deze richtlijnen te communiceren en evalueer na die zes maanden wat goed, en wat minder goed werkt. Stuur bij waar nodig en commit voor nog eens zes maanden. Op deze manier creëer je een constante stroom van aanwezigheid die zeker bij zal dragen aan de zichtbaarheid van jouw merk.

Inspritatievoorbeelden

Ben je naar aanleiding van dit artikel enthousiast geworden en wil je aan de slag? Laat je zeker inspireren door deze inspiratievoorbeelden:

Hulp nodig?

Kom je er niet uit of kun je wel wat hulp gebruiken bij het vergroten van je online zichtbaarheid? Neem gerust contact met ons op voor een goed gesprek. We denken graag met je mee!

Ontvang gratis whitepaper: Marketingfunnel

Haal structureel en gecontroleerd meer klanten binnen met deze aanpak.

Over de schrijver:

Sien Wassenaar

Sien is social media & content marketeer bij Rooza Online Marketing. Sien is sterk in de creatie van (premium) content, het schrijven van pakkende, prikkelende blogartikelen en social posts.

Social media uitbesteden?

Groei op LinkedIn, Facebook, Instagram of Pinterest en genereer meer leads en omzet door het inzetten van slimme campagnes en social media tactieken.


Meer informatie over social media uitbesteden.

  1. Leadgeneratie via social media
  2. Effectieve social media strategie
  3. Duidelijke dashboards & rapportages
  4. Vele kanalen zoals Pinterest, LinkedIn, Facebook en Instagram
  5. Bespaar tijd & verhoog kwaliteit
  6. Meer fans, meer traffic, hogere omzet

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van social media marketing en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact