Dashboarding & analytics

Google Analytics: non-interaction events

Door:

Tim Rooza

28 oktober 2011

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

In Google Analytics is het al sinds juni 2009 mogelijk om gebeurtenissen te meten (‘event tracking’). Het meten van deze gebeurtenissen wordt vaak gebruikt om interactie van een gebruiker te meten, zonder dat deze daadwerkelijk de pagina verlaat. Denk hierbij aan het downloaden van een bestand, het afspelen van een video, of interactie binnen een (flash) web applicatie.

Deze statistieken zijn in Google Analytics terug te vinden onder het hoofdmenu ‘Inhoud’. Kies vervolgens voor de pagina ‘gebeurtenissen’. Sinds de introductie van de nieuwe versie van Analytics eerder dit jaar, is het zelfs mogelijk geworden om gebeurtenissen in te stellen als ‘doel’. Hierdoor kunnen de conversies van deze gebeurtenissen in kaart kunnen worden gebracht en op deze manier ook weer terug komen in de dashboards.

Google Analytics inregelen

Afbeelding: Overzichtspagina voor gebeurtenissen

Effect op bounce rate

Wanneer er bij een bezoeker op de pagina een gebeurtenis (event) wordt gemeten, heeft dit effect op de bounce rate. Google analytics rekent een bezoeker die slechts 1 pagina bekijkt en daarna de website verlaat, tot een bounce. Een hoge bounce rate kan een indicatie zijn dat de pagina een lage relevantie heeft voor de bezoekers. Wanneer een bezoeker slechts 1 pagina heeft bezocht, maar er wél een gebeurtenis wordt gemeten, zal deze niet tot een bounce worden gerekend. Dit is gewenst meetgedrag. Het downloaden van een bestand of het zelf starten van een video is immers een indicatie dat de bezoeker enige relevantie heeft tot de pagina.

Google Analytics Non-interaction events

De invloed die het meten van een gebeurtenis op de bounce rate heeft, wordt ongewenst wanneer er gebeurtenissen gemeten worden die geen directe interactie van de bezoeker behoeven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ‘autoplay’ video die begint te spelen zodra deze is geladen of afbeeldingen die elkaar automatisch afwisselen (zoals in een image gallery of nieuws ticker). In sommige gevallen kan het van belang zijn om te kunnen weten of bepaalde content op de pagina aan de bezoeker is aangeboden.

NON-INTERACTION2

Afbeelding: Webpagina met een slider: de content op de pagina wijzigt, zonder interactie van een gebruiker

Google introduceert vandaag (28-10-2011)  een oplossing voor het meten van dergelijke gebeurtenissen, zonder hierbij de bounce rate statistieken van de pagina te vertroebelen. Door een kleine aanpassing in de meetcode is het nu mogelijk om onderscheid te maken tussen gebeurtenissen die een actie van de bezoeker verlangen (beïnvloed de bounce rate), en gebeurtenissen die op de pagina plaatsvinden zonder dat een bezoeker dat heeft geïnitieerd. Google heeft deze laatste categorie de toepasselijke naam ‘non-interaction events’ gegeven.

Lees voor meer informatie over deze nieuwe functionaliteit van Google Analytics het Analytics Blog. Voor de techneuten onder ons: bekijk de implementatie van de Event Tracking code.


Deze blogpost is ook gepubliceerd op Frankwatching: lees hem daar.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Online marketing dashboard?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.


Meer informatie over online marketing dashboard.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact