Dashboarding & analytics

Datablending met NULL-waardes in Data Studio

Door:

Christian Broekmeulen

13 mei 2020

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Google Data Studio is een krachtige tool voor het maken van dashboards en rapportages. Échte toegevoegde waarde in je rapporten onstaan door het combineren van verschillende databronnen: Data Blending. Een veel voorkomend probleem bij het blenden van verschillende data is dat Data Studio geen waardes (0) retourneert. Hoe kan dat? En hoe los je dat op?

Ook interessant: Social media dashboard in Google Data Studio

In het bovenstaande voorbeeld proberen we de kosten van Google Ads op te tellen bij de kosten van LinkedIn Ads. LinkedIn Ads heeft in deze periode geen advertentiekosten gehad en heeft daarom 0 euro besteed. De totale kosten zou dus 357,79 euro moeten zijn, Datastudio geeft daarentegen het volgende resultaat: 357,79 + 0 = 0.

SUM(Kosten Google Ads) + SUM(Kosten LinkedIn Ads)

De formule lijkt te kloppen, de data blending is goed ingesteld. Het zal moeten werken. Of toch niet?

Het probleem: NULL waardes

Het probleem hierbij is dat LinkedIn Ads data ontbreekt en NULL als waarde heeft.

“NULL is in de informatica een term die vaak gebruikt wordt om een ontbrekende waarde aan te duiden.”

bron: Wikipedia

We kunnen dit goed zien als we de data van de twee bronnen in een tabel weergaven met als dimensie de gebruikte sleutel (in dit geval de datum).

Datastudio formules werken zo dat als er een NULL in de formule voorkomt dan geeft datastudio als resultaat altijd NULL. Oftewel 10 + NULL = NULL

De oplossing

Om dit probleem op te lossen moeten we voorkomen dat er NULL waardes in onze formules voorkomen en er dus altijd een getal voor in de plaatst komt. Dit doen we het eenvoudigst met de NARY_MAX formule.

nary_max(Kosten LinkedIn Ads,0)

NARY_MAX retourneert altijd de hoogste waarde van in dit geval twee argumenten. Als in de bovenstaande formule de waarde van ‘Kosten LinkedIn Ads’ NULL is dan retourneert dit 0. Is de waarde niet NULL maar bijvoorbeeld 10 dan retourneert deze formule 10.

nary_max(NULL, 0) = 0
nary_max(10, 0) = 10

Als we dit combineren met onze LinkedIn Ads + Google Ads formule dan krijgen we dit:

NARY_MAX(SUM(Kosten Google Ads), 0) + NARY_MAX(SUM(Kosten LinkedIn Ads), 0)

Voilà! Probleem opgelost.

NARY_MAX zal je eigenlijk altijd moeten inzetten bij het combineren van twee databronnen waar je er niet zeker van kan zijn dat één van deze databronnen altijd een waarde heeft.

Over de schrijver:

Christian Broekmeulen

Christian wordt als performance marketing specialist blij als het gaat over het behalen van positieve ROI. Zijn weapons of choice zijn Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn ads, Amazon Ads en SEO. Hij deinst ook niet terug voor de realisatie van goede dashboards of Tagmanager implementaties. Vooral als het wat ingewikkelder wordt.

Online marketing dashboard?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.


Meer informatie over online marketing dashboard.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact