Online strategie

B2B vs B2C e-commerce? De belangrijkste verschillen

Door:

Tim Rooza

16 oktober 2019

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF formaat in je mailbox.

Alhoewel een B2C webshop en een B2B webshop beide hetzelfde doel hebben, online producten verkopen, zijn er wezenlijke verschillen tussen beiden. Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen B2B en B2C e-commerce?

De motivatie van je klanten

De kopers in je B2B webshop zijn professionals, die producten kopen omdat ze nodig zijn. Dit zijn geen impulsaankopen, de aankopen zijn vooraf gepland en de aankoopbeslissing is gedreven door logica en feitelijkheden. Dit in tegenstelling tot klanten in je B2C webshop, de aankoopbeslissing is daar veel vaker een impuls (vandaar dat het proces zo soepel mogelijk moet verlopen) en emotie speelt een veel grotere rol.

De aankoopbeslissing

Bij kopers in een B2B webshop wordt de aankoopbeslissing vaak gemaakt door een team, of in elk geval meerdere mensen. De meeste B2B-platforms bieden dan ook de optie om een order “klaar te zetten”, zodat een ander binnen het bedrijf deze kan beoordelen en plaatsen. In een B2C webshop speelt dit een veel minder grote rol.

Het belang van een zoekfunctie

Een goede zoekfunctie is van belang voor zowel B2C als B2B webshops. Maar waar consumenten vaak zoeken op producttitel- of omschrijving, heeft de B2B professional hogere eisen aan de zoekfunctie. De zakelijke gebruiker zoekt ook vaak op artikelnummers, serienummers of specifieke productkenmerken.

Zie ook: B2B vs B2C social media

Herhaalbestellingen

Een B2B klant is vaak een “vaste klant” die regelmatig een herhaalbestelling plaatst. Het is dus zaak dat het e-commerce platform dit dan ondersteund of zelfs stimuleert, evenals het kunnen plaatsen van “bulk”-orders. In een B2C webshop zijn deze features veel minder van belang.

Prijsstructuren

Prijzen in een B2B omgeving worden vaak zonder BTW weergeven. Daarnaast zijn de prijzen in sommige gevallen pas zichtbaar na registratie. Aangezien er in een B2B omgeving vaak klant-specifieke prijzen en/of zelfs een aangepast assortiment gepresenteerd moet worden. Daarnaast is het in een B2B omgeving gangbaar om eerst een prijsaanvraag (of offerteaanvraag) te doen.
In B2C is de pricing veel minder complex. De prijs is de prijs.

B2B ecommerce marketing

Ook bij online marketing komen de verschillen tussen B2B en B2C e-commerce tot uiting. Benieuwd of wij je B2B ecommerce platform kunnen voorzien van een prestatieboost? Neem vandaag nog contact op!

Ontvang gratis whitepaper: Marketingfunnel

Haal structureel en gecontroleerd meer klanten binnen met deze aanpak.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Online marketing strategie laten ontwikkelen?

Laat een online marketing strategie ontwikkelen als leidraad voor de online marketing aanpak.


Meer informatie over online marketing strategie laten ontwikkelen.

  1. Online marketing voor B2B
  2. Online marketing voor B2C
  3. Laat een marketingplan op maat maken
  4. Online marketing voor lokale ondernemers

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van online strategie en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact