Online strategie

Animated GIF in e-mailmarketing

Door:

Tim Rooza

28 februari 2014

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Ja, het kán! En nog sterker, door het maken van de juiste keuzes kan het embedden van een animated GIF in je e-mailmarketing campagne zorgen voor opvallende resultaten. Wees je wel bewust van het feit dat niet iedere mailcliënt animated GIF in e-mailberichten ondersteund. 

Om te bepalen of het embedden van animated GIF’s in je mailing voldoende toegevoegde waarde heeft, is het belangrijk te weten welke e-mail cliënts door je doelgroep worden gebruikt. Raadpleeg de ‘Open-rate’ statistieken van je voorgaande mailings om deze gegevens boven water te krijgen.

Wat zeggen anderen over het gebruik van animated GIFs in e-mailcampagnes?

Bluefly (een Amerikaanse kleding website) zag 5% meer kliks bij een e-mail met geanimeerde gif’s. Ontvangers van de geanimeerde e-mail besteedden ook 12% meer in de webwinkel. Zie ook dit artikel en dit artikel (met voorbeeld van de e-mail).

Daarnaast zegt Paul Boag in ‘It’s time to look at animated gifs again’:

 “Animated gifs can breathe some much needed life into the imagery on your website. They grab the users attention and act as design delighters, making your site stand out from that of the competition.”

Kortom, een goede mogelijkheid om je op een positieve manier van de concurrentie te kunnen onderscheiden.

 Ondersteuning e-mailclients

Open-rate statistieken van je laatste mailing bij de hand? Bekijk hieronder of je doelgroep(en) in staat zijn om je e-mail campagne met een animated GIF in volle glorie te ontvangen.

Wanneer een cliënt niet wordt ondersteund, wordt het eerste frame van de GIF getoond (in enkele uitzonderlijke gevallen het laatste frame). Zorg dus dat het eerste (en het laatste) frame van de GIF de belangrijkste boodschap en/of call-to-action bevat, en je zit altijd goed.

 Desktopclients

Outlook 2003  Ja

Outlook 2007  Nee

Outlook 2010  Nee

Outlook 2013  Nee

Thunderbird Ja

Apple Mail Ja

Lotus Notes 6 Ja

Lotus Notes 7 Ja

Lotus Notes 8 Ja

Webbased desktopclients

Gmail Ja

Hotmail Ja

Yahoo! Ja

AOL Ja

Mobiele e-mailclients

Windows Mobile 7 Nee

Standaard-mailclient iPhone Ja

Standaard-mailclient Blackberry Ja

Standaard mailclient Android Ja

Gmail-app Android Ja

Mobiele webbased e-mailclient Gmail Ja

Ben je niet in de gelukkige omstandigheid dat je weet welke cliënts je ontvangers gebruiken? Deze statistieken kunnen je helpen om een “educated guess” te maken.

E-mailmarketing Inspiratie & voorbeelden

Een (goede) animated GIF kan helpen met het vergroten van de attentiewaarde van je e-mail en helpen met het overbrengen van de gewenste boodschap.

De mogelijkheden zijn groot, denk bijvoorbeeld aan:

  • Meerdere productfoto’s afwisselend tonen

E-mailmarketing tip

  • Toon het gebruik van een product

E-mailmarketing tip

  • Vestig extra aandacht op je call-to-action/belangrijkste boodschap

E-mailmarketing tip

De animated GIFs die vroeger op je Geocities website stonden (wie is er niet groot mee geworden), zijn niet voor niets zo goed als uitgestorven. Wees creatief zonder daarbij te opdringerig of irritant te zijn.

Enkele voorbeelden van mailings voorzien van een Animated GIF:

Testen!

Test je e-mailmarketing campagne! Open rate statistieken zijn niet heilig, en al helemaal niet 100% betrouwbaar. Daarnaast zijn er veel ontvangers die de mailing op meerdere cliënts kunnen ontvangen (denk aan ontvangers met een smartphone). Ook in dit geval geldt weer: “Data beats opnion!

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Online marketing plan laten ontwikkelen?

Ontdek hoe je ideale klanten in beeld krijgt en hoe je hen het best kunt benaderen.


Meer informatie over online marketing plan laten ontwikkelen.

  1. Online marketing voor B2B
  2. Online marketing voor B2C
  3. Laat een marketingplan op maat maken
  4. Online marketing voor lokale ondernemers

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met online strategie en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact