Google Ads (SEA)
Wat is Google Ad Grants?
Met het Ad Grants programma van Google kunnen ANBI-geregistreerde organisaties (non-profit) gebruik maken van $10.000 USD (maandelijks) gratis Adwords advertentietegoed. Deze Ad-grants accounts zijn grotendeels identiek aan normale, betaalde accounts met een paar belangrijke verschillen:
- Er worden alleen tekst-advertenties toegestaan (dus geen banner- of video ads)
- Ads worden alleen getoond op de zoekresultatenpagina’s van Google
- Alle campagnes moeten ingericht zijn rondom zoekwoorden (dus geen Dynamic Search Ads – campagnes)
- Het maximum bod op een zoekwoord mag maximaal $2 USD zijn
- De ads worden altijd onder de advertenties van bestaande adverteerders getoond
- Er dient minimaal eens per maand in het account ingelogd te worden
Update December 2017: Nieuwe, aanvullende eisen Ad Grants
Het opzetten van een Google Ad Grants account verschilt wel enigszins van het opzetten van een regulier account. Zo dient de aanmelding te lopen via dit formulier en moet het account worden opgezet met de volgende eigenschappen:
- USD als valuta (Staat in NL standaard op EUR, dus handmatig omzetten)
- Geen betaalmethode toevoegen (dus alle rode balken negeren)
Adwords tips voor non-profits
Zoals gezegd; het principe van Ad Grants is grotendeels identiek aan reguliere Adwords campagne. Dat is dus inclusief alle tips, best practices en optimalisatie mogelijkheden om de campagnes zo effectief mogelijk te maken. Ik schrijf daar trouwens vaak over 😉.
Specifiek voor non-profit organisaties met een Adwords Ad Grants-account kunnen onderstaande tips bijdragen aan een uitstekend resultaat.
Tip 1: Vermijd zoektermen met veel concurrentie
Dit is een belangrijk verschil met “gewone” Adwords campagnes. Aangezien er een maximum bod (CPC) is van $2 USD zal de advertentie niet worden weergegeven op zeer competitieve zoektermen. Probeer de campagnes te richten op zoekwoorden die directer aansluiten op de campagne doelstellingen.
Tip 2: Deel campagnes in per doelgroep
Bij Ad Grants campagnes voor non-profits zijn er vaak (minimaal) twee doelgroepen (en doelstellingen) te onderscheiden: Donateurs en Vrijwilligers. In sommige gevallen zijn er nog meer varianten te onderscheiden. Door deze in verschillende campagnes te benaderen zijn deze het beste te analyseren, bij te sturen en te optimaliseren.
Tip 3: Gebruik landingpages
Een open deur eigenlijk; maar bij Adwords campagnes voor non-profits wordt hier vaak aan voorbij gegaan. Stuur de bezoekers via de Adwords advertenties naar landingspages die goed aansluiten bij de advertentiestrekking. Maak een landingspage op maat voor elke doelgroep,
Tip 4: Overweeg een complementair betaald Adwords account
Indien er budget aanwezig is en de organisatie baat heeft bij het bieden op competitieve zoekwoorden, overweeg dan een regulier Adwords account op te richten. Het Ad Grants account kan daarin dan complementair zijn en de minder ‘dure’ zoekwoorden afvangen.
Hulp nodig bij Google Ad Grants?
Gratis advertentietegoed is fantastisch. Nog beter is het als daar aantoonbaar resultaat uit voortvloeit dankzij professioneel campagne-management en onderhoud. Interesse? Neem contact met mij op!
Over de schrijver:
Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.
Google Ads uitbesteden?
Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne maken door een bureau met zó veel SEA-ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.
Meer informatie over google ads uitbesteden.
- Google Ads gecertificeerd
- Google Ads voor webshops
- Google Ads voor B2B & leadgeneratie
- Google Shopping (i.c.m. met CSS)
- Ook voor Google Ad Grants (non-profit)