Adverteren op LinkedIn (+3 functies die ik mis)

Adverteren op linkedin

Begrijp me niet verkeerd. Ik houd van LinkedIn – en, mits goed gebruikt, kan het een zeer waardevol zakelijk social media kanaal zijn. Maar als marketeer ben ik verwend door de mogelijkheden die worden geboden door Google en Facebook. Adverteren op LinkedIn blijft mijlenver achter in opties en is qua prijs & resultaat in vergelijking met andere kanalen dan ook vaak het lelijke eendje.

Klaarblijkelijk heeft het voor LinkedIn ook niet de hoogste prioriteit, de afgelopen jaren zijn er opvallend weinig wijzigingen geweest op advertentiegebied (en dat terwijl de nieuwe features bij Google en Facebook voor marketeers nauwelijks bij te houden zijn!).

Linkedin advertisingIn bovenstaande afbeelding is te zien dat het grootste deel van de inkomsten afkomstig is van de “talent solutions” – waarschijnlijk de verklaring dat de advertentiemogelijkheden binnen LinkedIn het ondergeschoven kindje zijn.

Wat mis ik in LinkedIn Advertising (x3)

Welke functies zullen ze bij LinkedIn moeten lanceren om mij (en met mij vele andere PPC / Performance marketeers) warm(er) te maken voor het lanceren van advertentiecampagnes op LinkedIn? Houd je vast:

1) Lead Ads 

Het netwerk leent zich uitstekend voor het verzamelen van leads. Het liefste kan een persoon direct bij de advertentie zijn gegevens achterlaten of contact opnemen zonder het netwerk te verlaten om een website te bezoeken. Facebook heeft de (fantastische) Lead Ads, Twitter heeft de Twitter Cards – Op Adwords is het mogelijk via de Click-to-message ad extention. LinkedIn *crickets* – niets… Ouch- Pijnlijk

Update 05 april 2017: LinkedIn Lanceert Lead Gen Forms! 

2) Remarketing (of custom audiences desnoods!)

Voor wie remarketing niet kent – dit is het principe verantwoordelijk voor het tonen van advertenties op basis van voorgaand websitebezoek. Wil je een bezoeker die op je website is geweest nogmaals bereiken met advertenties op Google? No Problem! Facebook? Yes Sir! LinkedIn? … Helaas…

Zelfs het maken van een eigen doelgroep-lijst, bijvoorbeeld door het uploaden van een export uit een CRM, is niet mogelijk bij LinkedIn…

3) Conversietracking & Advanced Analytics

Zowel Google als Facebook hebben een eigen tracking pixel. Door middel van de integratie van die pixels op een website is het mogelijk om conversies te meten. LinkedIn geeft zelf aan dat de analyses in bijvoorbeeld Google Analytics gedaan moeten worden. Een nadeel hiervan is; dat de kosten en resultaten niet meer overzichtelijk in hetzelfde dashboard staan (tenminste, niet zonder jezelf in moeilijke bochten te wringen).


Overweeg je alsnog te adverteren op LinkedIn? Ondanks het gemist van de, in mijn ogen, belangrijke features kan het afhankelijk van je doelstellingen absoluut werken. Ik denk graag met je mee.

You may also like...

1 reactie

  1. april 5, 2017

    […] was het dan zover: LinkedIn lanceerde de Lead Ads. In januari schreef ik een blog over het adverteren op LinkedIn (en de 3 functies die ik mis), en op nummer 1… de zojuist gelanceerde nieuwe Lead Ads of zoals LinkedIn ze noemt: LinkedIn […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *