Social media marketing
Aan elke (online) marketeer wordt de vraag wel eens gesteld: “wat doen we met social media?”.
Het belang van bovenstaande vraag voor een organisatie wordt onderstreept door onderstaande overtuigingen:
- Het AIDA proces zal in veel gevallen geen individueel proces zal zijn. Andere bronnen en/of personen zullen tijdens dit proces worden geraadpleegd. Niet alleen berichten van vrienden uit het online netwerk zijn van belang tijdens het aankoopproces. Online berichten van bedrijven hebben bij 78 procent van de ondervraagden impact op wel of niet overgaan tot aankoop. Consumenten vinden het belangrijk om organisaties online te volgen: om op de hoogte te blijven van activiteiten, maar ook om het bedrijf en hun producten & diensten beter te leren kennen. Daarnaast vinden consumenten het belangrijk om betrokken te zijn bij de organisatie, door bijvoorbeeld nuttige feedback te geven.
Bekijk ook deze infographic:
- Mensen delen emoties, geen feiten
- Om een zo hoog mogelijke Net promotor Score (wellicht mooi onderwerp voor een toekomstige blogpost…) te halen is het maximaliseren van merkinteractie en merkbeleving een belangrijk onderdeel. Meer info: http://www.socialmediaexplorer.com/social-media-marketing/how-net-promoter-can-revolutionize-your-digital-marketing/
Lees ook: social media marketing
Het opzetten van een social media strategie
Er is online voldoende documentatie te vinden over het opzetten van een social media strategie, ben je op zoek naar een Social Media strategie stappenplan, bekijk dan eens:
- http://www.mischacoster.com/2010-02/business/social-media-marketing-strategie-stap-voor-stap/
- http://www.karelgeenen.nl/handleiding/social-media-strategie/
Gouden regels
Houd bij het maken van de social media strategie altijd rekening met de volgende ‘gouden regels’:
- Een social media strategie dient altijd in lijn te zijn met de gekozen business strategie.
- De kwaliteit van het product/dienst dienen in overeenstemming te zijn met de kwaliteit van online communicatie
- People don’t buy what you do, they buy why you do it.
Lees ook: B2C vs B2B marketing: adverteren op social media [infographic]
Over de schrijver:
Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.
Social media uitbesteden?
Groei op LinkedIn, Facebook, Instagram of Pinterest. Genereer meer leads en omzet met slimme campagnes en social media tactieken.
Meer informatie over social media uitbesteden.
- Leadgeneratie via social media
- Effectieve social media strategie
- Duidelijke dashboards & rapportages
- Vele kanalen zoals Pinterest, LinkedIn, Facebook en Instagram
- Bespaar tijd & verhoog kwaliteit
- Meer fans, meer traffic, hogere omzet