Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Ondanks dat het aantal zoekopdrachten op Google wereldwijd nog steeds stijgt, is er een dalende lijn te zien in het aantal organische websitebezoekers. De grote “boosdoener”?: Zero click searches. Dit zijn zoekopdrachten Google, waarbij een zoeker vervolgens geen enkel resultaat aanklikt. Het aantal ‘zero-click searches’ groeit al jaren. Dit jaar zelfs tot meer dan 50% van de zoekers (bron).
Featured snippets
Waarom wordt er minder geklikt? Het antwoord is simpel: Google snapt steeds beter wat de intentie is achter een zoekopdracht en kan op de zoekresultaten pagina hier al direct een antwoord op geven.
Voorbeelden? Zoek bijvoorbeeld eens op een bedrijfsnaam, Google geeft je gelijk openingstijden, contactgegevens en route informatie. Zoek je op een voetbalclub, dan zie je direct een speelschema en recente resultaten, zoek je een songtekst, dan zie je direct de songtekst – een ga zo maar door.
Op deze manier zorgt Google voor een optimale gebruikerservaring door de zoekers direct op het Google platform de benodigde informatie te bieden.
Deze “informatieblokken” worden featured snippets genoemd. Ze staan ook bekend als “rich results” of “position-0” – aangezien ze worden getoond nog voor de overige resultaten.
Waarom is position-0 van belang?
Het is om meerdere redenen van belang om de “position-0” te bemachtigen. Het is een uitgelezen kans om je informatie toch bij de mensen aan te bieden. Daarnaast is het van belang in het kader van voice-search. Je featured snippet zal het antwoord zijn dat Google zal geven.
Maar de belangrijkste reden: de featured snippets zijn on the rise. En dan is het beter om hierin zelf prominent aanwezig te zijn – dan dat je concurrent deze strijd wint.
Hoe kan je optimaliseren voor featured snippets?
Om in aanmerking te komen voor een featured snippet (position 0) moet je pagina al een hoge ranking hebben. Daarnaast moet de zoekopdracht geschikt zijn voor featured snippets, denk bijvoorbeeld aan:
- Artikelen die vragen beantwoorden (wie, wat (is), waarom, wanneer, hoe)
- FAQ’s
- Definities
- Vergelijkingen
- Toplijstjes
Tenslotte kan je Google extra helpen door het toepassen van schema-markup (zie voor alle mogelijkheden schema.org) en het toepassen van structured data op je website. Google heeft daarvoor handige tools ontwikkeld zoals de structured data markup tool en de Google rich result tester.
Structureel aan de slag voor betere SEO
Dan betekent dit continu werken aan verbeteren van website content. Zowel inhoudelijk kwalitatief als “onder de motorkap”. We bijten ons hier graag in vast om samen duurzame SEO resultaten te behalen. Belangstelling? Neem eens vrijblijvend contact met ons op.
Download handige SEO checklist
Ontvang de handige SEO checklist voor copywriters en webmasters.
Over de schrijver:
Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.
SEO uitbesteden?
Een goede online vindbaarheid zorgt voor een continue stroom van relevante bezoekers naar jouw website. Dit bereik je door je website te optimaliseren voor zoekmachines. Wij helpen daarbij.
Meer informatie over seo uitbesteden.
- Zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en SEO-strategie laten bepalen
- Onpage- en offpage optimalisaties van je website
- Hoger in Google