Google Ads (SEA)

Google App Campaigns: 3 best practices

Door:

Tim Rooza

05 november 2020

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Met Google App Campaigns kan je advertenties lanceren ter promotie van je app. Zo krijg je meer app-installs en in-app-actions zoals aankopen, registraties of andere waardevolle acties die men in je app kan uitvoeren.

Een Google App Campaign (GAC) is een “automated campaign type”.  Dat wil zeggen dat het algoritme van Google zijn best gaat doen om op basis van machine learning de beste resultaten voor je te behalen. Met de gegevens van o.a. je app in de store, je app-categorie en andere data bepaald Google zelf waar, welke en aan wie de ads worden getoond.

Op welke plekken kan de advertentie getoond worden?

In het begin was de naam van deze Google App Campaigns: “universal app campaigns”. En dat is niet voor niets. Google kan je advertenties op heel erg veel plekken tonen. 

App campaigns plaatsingen
Bron: Google App Campaigns website

Omdat het algoritme zo’n grote rol speelt, verschilt het beheer en optimaliseren van een Google App Campaign nogal van de “old-school”, zoekwoord gebaseerde, Google Campagnes. Wat zijn bij deze campagnes nu de belangrijkste aandachtspunten en best practices?

1. Kies een juiste balans tussen je bod en budget

Onthoud dat zowel budgetten als biedingen een aanzienlijke invloed hebben op de volumes en kwaliteit van de conversies. Juist omdat deze App campagnes helemaal afhankelijk zijn van het algoritme van Google is het belangrijk deze campagnes voldoende data te geven.

Er zijn twee principes bij het berekenen van het juiste bod/budgetverhouding.

  • Een budget voor app-installs, moet 100 a 200x het bod zijn
  • Een budget voor in-app actions zou 10 a 20x het bod moeten zijn

Het algoritme moet dus de ruimte krijgen. Om die reden wordt het ook met klem afgeraden om plots grote wijzigingen door te voeren aan de biedingen of budgetten van bestaande campagnes.

2. Voorkom campagne varianten met dezelfde doelstelling

In de zoektocht naar meer controle is het is heel verleidelijk om verschillende campagne-varianten te maken die zich richten op dezelfde userbase, maar bijvoorbeeld met andere advertentie-assets of andere biedingen en budgetten. 

Helaas is dit met name voor deze “automated campaigns” vaak geen goed idee. De negatieve impact van dit soort -met elkaar concurrerende- campagnes op het machine learning algoritme is erg groot.

Het is natuurlijk wél een goed idee verschillende campagnes op te tuigen met verschillende doelstellingen (bijvoorbeeld 1 campagne voor installs, en 1 voor in-app actions).

3. Je advertentie assets zijn mega-belangrijk

Omdat je advertenties op ongelofelijk veel plaatsingen en in ontelbaar veel vormen en formaten worden weergegeven komt het je resultaten ten goede om zoveel mogelijk ad-assets mee te laten doen.

Dus tekstjes, afbeeldingen in veel formaten, video’s (zowel portrait als landscape) en HTML5 banners. Doe je dat niet, en geef je slechts een paar ad-assets op? Dan genereert Google zelf uitingen op basis van je app-store listing. Dat levert “Frankenstein”-achtige advertenties op met slechte resultaten.

Vervolgens moet je op doorlopende basis je assets gaan optimaliseren. Speur de underperformers op en wijzig deze. Het optimaliseren van je assets een absolute must.

verbeteren app campaign assets
Slecht presterende assets wijzigen

App promotie

Het promoten van een app met Google App Campaigns is een heel ander spel dan de reguliere Google Ads. Vind jij dat we een belangrijke best-practice zijn vergeten? Laat het weten! We zijn zeer benieuwd naar jouw tips & tricks.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne maken door een bureau met zó veel SEA-ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.


Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
arrow-up