Dashboarding & analytics
Wordt je Google Analytics data verknoeid door paymentproviders (Bijvoorbeeld ideal.ing.nl etc.)? Dan worden deze paymentproviders ten onrechte als verwijzingsverkeer aangemerkt in je statistieken! Verwijzingsverkeer in Google Analytics is het verkeerssegment wat de website binnenkomt via een link op een externe website. De domeinnamen van deze websites worden als bron weergegeven in de rapporten.
Dit blog verscheen het eerst op Blog.orange-juice.nl – Lees hem daar! 🙂
Verwijzingsuitsluitingen?
Vooral bij e-commerce websites doet zich de situatie voor dat men bij het doen van de betaling een ‘uitstapje’ maakt naar een externe website (Paymentproider, zoals een bank/iDeal of PayPal) voordat teruggekeerd wordt op de ‘Bedankt’- pagina. Zodra Google Analytics een verwijzende website detecteert wordt er automatisch een nieuwe sessie gestart. De verkoop zal in de rapportages onterecht aan de verwijzende websites worden toegewezen (zie screenshot).
Wanneer de verwijzende website als uitsluiting wordt opgenomen, wordt voorkomen dat klanten als nieuwe sessie en verwijzing worden meegeteld. De sale wordt dan gewoon toegekend aan de oorspronkelijke bron. Credit where credit is due!
Klinkt goed? Let’s do it!
Allereerst hebben we een lijst van mogelijke betaalproviders nodig.
Een goed begin vind je hier.
Het toevoegen van een verwijzingsuitsluiting is een relatief eenvoudige handeling.
Google heeft een mooi stappenplan klaargezet.
Prima voor webmasters die enkele uitsluitingen willen toepassen, maar heb je een (internationale) webshop, of erg veel properties, dan is het onbegonnen werkt om alle verwijzingen van betaalproviders te verwerken en up-to-date te houden. Analytics biedt helaas geen mogelijkheid om de uitsluitingen in bulk toe te voegen of te kunnen kopiëren naar andere properties.
Google Tagmanager to the rescue!
Niemand wordt blij van het handmatig invoeren van 100’en verwijzingen (x het aantal properties van de webwinkel). Maakt de website gebruik van een tag management systeem zoals Google Tag Manager (GTM), dan heb ik goed nieuws:
Het kan handiger!
Het idee is als volgt: “Verwijder” standaard alle verwijzingen naar de bedankt-pagina. Een externe verwijzing direct naar de ‘bedankt’- pagina is altijd van een paymentprovider. Wanneer Analytics geen verwijzing vindt, zal deze zelf de link leggen naar de oorspronkelijke bron (Adwords, Organic, etc.). Sounds good? Volg de volgende stappen om deze oplossing te implementeren:
1. Nieuwe Javascript variable aanmaken
Naam: “Maak leeg bij transactie”
Inhoud:
function() {
if ({{Event}}.indexOf('transaction-complete') > -1) {
return null;
}
return document.referrer;
}
Let op:
Als je gebruik maakt van GTM i.c.m. E-commerce tracking op je website maak je waarschijnlijk al gebruik van een trigger die alleen afvuurt op de bedanktpagina. In ons geval is dat een “Event” met de naam “transaction complete”. Pas de codes aan zodat ze van toepassing op je eigen GTM setup. Heb je geen event of trigger? Maak dan gebruik van matching op basis van URL.
2. Maak de Referrer leeg bij de desbetreffende tags
Pas iedere Analytics tag die wordt afgevuurd aan, zodat de nieuwe (lege) Referrer wordt doorgegeven. Op de bedanktpagina.
Over de schrijver:
Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.
Online marketing dashboard?
Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.
Meer informatie over online marketing dashboard.
- Beschikbaar online én als PDF
- Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
- Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
- Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)