Tip: Hét alternatief voor Google Optimize & A/B-testen is itClicked.nl.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Emoji’s ? in Google Zoekresultaten

Door:

Tim Rooza

12 februari 2017

Vanaf medio 2015 ondersteunt Google het tonen van Emoji’s (icoontjes zoals ??? etc.) in de zoekresultaten. Alhoewel Google heeft aangegeven dat het geen directe “rankingfactor” is, kan het toevoegen van deze emoji’s er wel voor zorgen dat je de aandacht van de (potentiële) bezoeker trekt.

Op de zoekresultatenpagina is het “vechten” om de aandacht en klik van de zoeker. Een hogere doorklikratio (CTR) zorgt direct voor meer bezoekers op de website; daarnaast is een hoge CTR voor Google wel een rankingfactor en kan dus bijdragen aan een hogere positie.

PS: er gaan sinds de introductie vorig jaar al geruchten dat Google de ondersteuning ook weer gaat intrekken. So enjoy it while it lasts!

Emoji’s in de <title> tag

Het gebruik van Emoji’s in de title-tag geeft naast het voordeel van de extra zichtbaarheid op de zoekresultatenpagina ook extra herkenbaarheid voor de pagina’s tussen de browsertabs.

SEO emoji

 Emoji’s in de <meta description> tag

Emoji’s in de description tag is een veelgebruikte methode, ook door de grotere websites, om op te vallen tussen de andere zoekresultaten. Bijkomend voordeel is dat een emoji een omschrijving ook daadwerkelijk een extra betekenis of context kan geven.

Smilies in Meta-description

Emoji’s in de URL

Weinig gebruikt; maar zeker een leuke gimmick. Geeft ook weer een extra mogelijkheid om op te vallen tussen de “concurrentie”.

Emoji in URL voor SEO

Emoji’s in de domeinnaam

Say wut?  – Echt waar, emoji’s in een domeinnaam ?

Helaas ondersteunen de grote TLD’s zoals .com als .org (en voor ons .nl) dit niet. Maar extensies zoals .tk en .ws hebben hier geen problemen mee.

De website https://❤❤❤.ws (Leuk sideproject van domeingigant GoDaddy) geeft je de mogelijkheid om een eigen emoji-domain te claimen.

Dus, Emoji’s voor SEO?

Het geeft geen directe boost in rankings, maar kan wel een positief resultaat hebben op de CTR en heeft dus een indirecte positieve invloed op de positie in de zoekmachine. Wil je dat ik meedenk over zoekmachineoptimalisatie? Laat het me even weten!

SEO checklist

Download handige SEO checklist

Ontvang de handige SEO checklist voor copywriters en webmasters.

Online marketing specialist

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

SEO uitbesteden?

Een goede online vindbaarheid zorgt voor een continue stroom van relevante bezoekers naar jouw website. Dit bereik je door je website te optimaliseren voor zoekmachines. Wij helpen daarbij.

Meer informatie over seo uitbesteden.

  1. Zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en SEO-strategie laten bepalen
  2. Onpage- en offpage optimalisaties van je website
  3. Hoger in Google

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met zoekmachine optimalisatie (seo) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%