Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Een domeinnaam gebruiken met daarin de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in Google om zo hoger te scoren in de zoekresultaten (SEO). Werkt dat (nog)?
Dit blog verscheen het eerst op Blog.orange-juice.nl
Zoekwoord-domeinnamen (EMD/PMD) & SEO
Zoekwoord-domeinnamen, ook wel Exact Match Domains (EMD) en/of partial match domains (PMD), bestaan voor een belangrijk deel uit zoekwoorden waarop de website wil ranken in Google. Dit is een SEO (zoekmachine-optimalisatie) strategie die vooral in het verleden (lees vóór 2012) veelvuldig werd toegepast. Omdat Google erg veel waarde hechtte aan EMD domeinnamen had dit een grote aantrekkingskracht op online marketeers. Aankoopprijzen stegen hard en de zoekresultaten werden op veel vlakken gedomineerd door dit type domeinnamen. De bijbehorende websites waren vaak voorzien van weinig content met lage kwaliteit.
Lees ook: SEO de “on-page” basics
Het Google Algoritme
Google doet wat terug. De zoekmachine heeft zich als doel gesteld om de meest relevante resultaten aan de gebruiker te tonen. De hoge notering van zoekwoord-domeinen, inmiddels op grote schaal door online marketeers ingezet als shortcut naar hoge rankings, past niet in die filosofie. In het algoritme van Google worden verschillende wijzigingen aangebracht die ervoor zorgen dat deze vorm van zoekmachine-optimalisatie veel minder waarde toegekend krijgt. Als gevolg daarvan daalt de invloed van zoekwoorden in de domeinnaam drastisch.
Niet meer doen dus? Nou…
Een zoekwoord-domeinnaam kiezen om de route naar een topnotering af te snijden is door de algoritme wijzigingen een stuk moeilijker geworden. Maar deze domeinen hebben nog steeds een bepaalde waarde, zeker in landen buiten de VS. Ondanks dat Google zijn resultaten een stuk minder ‘keyword-driven’ sorteert heeft een EMD/PMD de volgende voordelen:
- Omdat zoekwoorden in de URL die overeenkomen met de zoekopdracht dikgedrukt worden weergegeven, heeft dit vaak een positieve invloed op de doorklikratio (CTR)
- Links naar de website bevatten vaak relevante woorden in de anchortekst, wat kan helpen bij een goed linkprofiel
- De zoekwoorden in de URL vertegenwoordigen nog steeds enige waarde voor de ranking in Google
EMD’s en PMD’s zijn dus nog steeds prima in te zetten, mits voorzien van een website met de nodige autoriteit, voldoende hoogwaardige content en een mooi linkprofiel. Het voordeel ten opzichte van merk/bedrijfsnaam-domeinnamen is echter marginaal. Zeker als je de nadelen van een EMD/PMD op een rijtje zet:
- Vaak duurder in aanschaf
- Concurrentiegevoelig (een concurrent kan gemakkelijk domeinen claimen die erop lijken, bijvoorbeeld met of zonder “-” of in een andere extentie (TLD))
- Lastig te branden
- Niet altijd future-proof
- Vaak niet geschikt voor meerdere talen
Conclusie
Zoekwoorden in een domeinnaam bieden nog steeds een kleine toegevoegde waarde voor zoekmachine-optimalisatie (SEO) maar brengen ook belangrijke nadelen met zich mee. De keuze tussen een branded– of keyword domeinnaam zal moeten afhangen van specifieke doelstellingen en toekomstplannen. Met kwalitatieve content en een goed linkprofiel is voor beide domeintypes een hoge ranking mogelijk.
Download handige SEO checklist
Ontvang de handige SEO checklist voor copywriters en webmasters.
Over de schrijver:
Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.
SEO uitbesteden?
Een goede online vindbaarheid zorgt voor een continue stroom van relevante bezoekers naar jouw website. Dit bereik je door je website te optimaliseren voor zoekmachines. Wij helpen daarbij.
Meer informatie over seo uitbesteden.
- Zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en SEO-strategie laten bepalen
- Onpage- en offpage optimalisaties van je website
- Hoger in Google