Social media marketing
Lees je vaker blogs over “digital marketing”? Dan zal de term “Connected customer” je bekend voorkomen. In letterlijke zin: “verbonden consument”. De aandacht van de klant verschuift. In deze blogpost zal ik proberen deze ontwikkeling in het medialandschap te duiden. De consument maakt tijdens – en na – de koopbeslissing steeds meer gebruik van digitale media. De ervaring van rond de aankoop wordt wat minder belangrijk (persoonlijk contact is bijvoorbeeld geen must meer), terwijl de ervaring na de aankoop steeds belangrijker wordt.
Van het tradionele landschap, via 2.0 naar de ‘connected customer’
Men is niet alleen vaker verbonden met het internet, ook de wijze waarop (koop)beslissingen worden gemaakt, de customer journey, is veranderd. In de ‘ tradionele’ marketing (en dat is niet eens zo lang geleden!) was het media landschap relatief overzichtelijk: reclame was eenrichtingsverkeer en de koop werd aan de balie beslist. In de afbeelding hieronder wordt deze fase weergegeven als 1.0. Wilde je een hotelkamer boeken, of een andere reis? Dan deed je dat aan de balie van je favoriete reisbureau.
Hoe anders is dat in deze tijd (2.0 in de afbeelding). Te zien valt dat de bedrijven en consumenten dichter naar elkaar toe zijn geschoven. De consument is handig in het zoeken van de beste deals. Succesvolle bedrijven ‘in deze tijd’ zijn de bedrijven die goed ‘online’- presteren. Een gebruikersvriendelijke, converterende website met een aanbod welke aansluit bij de actuele wensen van de klant, gecombineerd met een goede positie in de zoekmachines en vergelijkingssites is in deze tijd het recept voor succes.
Ook op social media zijn deze bedrijven actief, om in contact te komen – en te blijven – met de klanten. Een goed voorbeeld van een dergelijk bedrijf is het succesvolle Booking.com.
Als we een kleine stapje in de toekomst nemen, dan komen we in een landschap terecht zoals dit in de afbeelding bij 3.0 wordt weergegeven. Een groot percentage van de consumenten kan dan worden bestempeld als “connected customer”, een belangrijk kenmerk van dit type consument is dat deze voor de beslissing van het product of dienstverlener zijn of haar ‘peers’ raadpleegt via social media netwerken (“Kent iemand nog een goede….” / “weet iemand nog een goede…”) er ontstaat een ‘ shared’ economie.
Bedrijven zoals AirBnB en Uber zijn hier goede voorbeelden van. Ook wordt de trend zichtbaar dat de consument steeds meer eigen gesloten sociale netwerken gebruikt, zoals SnapChat en WhatsApp.
Over de schrijver:
Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.
Social media uitbesteden?
Groei op LinkedIn, Facebook, Instagram of Pinterest. Genereer meer leads en omzet met slimme campagnes en social media tactieken.
Meer informatie over social media uitbesteden.
- Leadgeneratie via social media
- Effectieve social media strategie
- Duidelijke dashboards & rapportages
- Vele kanalen zoals Pinterest, LinkedIn, Facebook en Instagram
- Bespaar tijd & verhoog kwaliteit
- Meer fans, meer traffic, hogere omzet