Zoekmachine optimalisatie (SEO)

3 SEO Tips voor mobiele websites

Door:

Tim Rooza

27 februari 2015

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

De tips en richtlijnen in dit artikel hebben betrekking op een website met een ‘dedicated’ mobiele websitevariant op een subdomein (bv m.domein.nl). Om de indexatie in Google te bevorderen, en een negatieve impact te voorkomen, zijn onderstaande (vooral technische) acties aan te bevelen.

Tip 1: HTTP Vary header

We willen de mobiele bezoekers op de ‘desktop’- website graag automatisch doorverwijzen naar de mobiele website. De volgende twee redirect-technieken worden door Google ondersteund:

http redirect (voorkeur)

Redirect op basis van “user-agent” in http request headers. Gebruik redirect code 302.

Javascript redirect

Ondanks dat deze methode wél wordt ondersteund, is het zeer ongewenst. De desktop pagina dient namelijk alsnog gedownload te worden (en de JS code uitgevoerd) voordat er geredirect kan worden.

Belangrijk: Redirect altijd naar dezelfde URL zoals die in de tag “rel-alternate” op de pagina staat aangegeven, zie ook tip 2.

Meer informatie over de redirects: https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/redirects

Tip 2: Canonical & Alternate tags

Laat aan de zoekmachines weten door middel van het zetten van bepaalde meta-tags dat de pagina een mobiele (of desktop) variant heeft, zo wordt de juiste variant van de pagina in de zoekresultaten getoont.

Tag op desktop pagina

Op de desktop pagina die een mobile-variant heeft, plaats de volgende meta-tag in de HEAD van de pagina:

<link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)" href="http://m.domein.nl/de-pagina" />

Tag op mobiele pagina

Om ‘duplicate content’ te voorkomen, en ervoor te zorgen dat de zoekmachine weet dat dit de mobile-variant van een desktop-pagina is, dient de volgende tag geplaatst te worden op de mobile pagina:

<link rel="canonical" href="http://www.domein.nl/de-pagina" />

Meer informatie aangaande de plaatsing van de juiste tags is te vinden op deze pagina: https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/feature-phones

Tip 3: Sitemap aanpassen

Voorzie je website van een sitemap, waarin de mobile-pagina-varianten tevens worden benoemd. De sitemap zal dan als volgt opgebouwd moeten worden:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9"
 xmlns:xhtml="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<url>
<loc>http://www.domein.nl/de-pagina/</loc>
<xhtml:link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)" href="http://m.domein.nl/de-pagina" />
</url>
</urlset>


Extra: Hoe bekijkt Google de mobiele website?

Handig om te weten: de Googlebot-mobile user-agents. De googlebot-mobile spider gebruikt op dit moment de volgende user-agents:

Feature phone Googlebot-Mobile

  • SAMSUNG-SGH-E250/1.0 Profile/MIDP-2.0 Configuration/CLDC-1.1 UP.Browser/6.2.3.3.c.1.101 (GUI) MMP/2.0 (compatible; Googlebot-Mobile/2.1; +http://www.google.com/bot.html)
  • DoCoMo/2.0 N905i(c100;TB;W24H16) (compatible; Googlebot-Mobile/2.1; +http://www.google.com/bot.html)

 Smartphone Googlebot

  • Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 6_0 like Mac OS X) AppleWebKit/536.26 (KHTML, like Gecko) Version/6.0 Mobile/10A5376e Safari/8536.25 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)

Zie ook: https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/googlebot-mobile

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

SEO uitbesteden?

Kies voor een hogere ranking met behulp van gedegen zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en advies. Mét of zonder uitvoering (techniek, contentcreatie & rapportage)!


Meer informatie over seo uitbesteden.

  1. Zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en SEO-strategie laten bepalen
  2. Onpage- en offpage optimalisaties van je website
  3. Hoger in Google

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met zoekmachine optimalisatie (seo) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
arrow-up