Social media marketing

Meerdere verwijzingen van Facebook in Google Analytics (en hoe je dat kan oplossen)

Door:

Tim Rooza

21 februari 2018

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF formaat in je mailbox.

Als je website(s) promoot via Facebook en vervolgens de prestaties hiervan met Google Analytics wilt meten, loop je al snel tegen een praktisch probleempje aan. Het bezoek vanuit Facebook komt vanuit verschillende referrals/verwijzingen binnen, wat het analyseren in Google Analytics erg onpraktisch maakt.

Bekende verwijzingen uit Facebook zijn o.a.:

  • m.facebook.com
  • l.facebook.com
  • lm.facebook.com
  • facebook.com

In Google Analytics ziet dit er dan zo uit:

facebook verwijzingen

maak je gebruik van Facebook advertising?  Maak dan altijd gebruik van UTM-tags bij het opstellen van je advertenties.

Wat zijn dit voor verwijzingen?

Dit zijn allemaal “gewoon” bezoekers vanuit Facebook. De verschillen zitten hem in hier mobile (m. / lm.)  en desktop (l.) gebruikers. het komt dus vaak voor dat je zo’n 4 verschillende verwijzingen in je statistieken hebt voor bezoekers vanuit Facebook.

Waarom doet Facebook dit?

Facebook gebruikt een middel/tool dat ze zelf de “Link Shim” noemen. Hiermee wordt het volgende bereikt:

  1. Voorkomen dat bezoekers naar een spam of “onveilige” websites worden verwezen
  2. Bewaken van de privacy van de Facebook gebruikers

Iedereen die binnen Facebook op een link klikt komt eerst langs de “link shim”. Dit is een doorverwijspagina die controleert of de hyperlink niet voorkomt in een grote database van bekende spam of “onveilige” websites (zie punt 1). Deze zorgt tevens voor een andere verwijzing (l.facebook/m.facebook.. etc.). Hiermee wordt ook voorkomen dat er privacygevoelige informatie, zoals gebruikersnamen, automatisch als verwijzing wordt meegegeven (zie punt 2).

De URL van de “link shim” ziet er als volgt uit:

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Frooza.nl&h=ATOIJodQc5fYqo0wyjk8IOzSqqxI9wvSTqg7U6L2py0J4-LYdbNOFJNf-u6MgrkuAt3L6RWTPNjYMbhtLcyxEQmQiFIzkxGjO9B6xC9Y7X0HN8UH8rjHta1GSk7bNpIxGYDs6EwoFogWvy9JOujc_E6zx2A12OJS6fhzgSdJlKuP_6oCr11wOyb7OFaRCDwlkjSjjOgwGrQdHBSAC3Pqfz00FLIoil-GpJr2nnjUChwkrYdqp8z82azapiiYGEqQgqXuTcBJfFLFGMbgJtwr

De lange letter-en-cijferbrei (de “hash”) in de URL is een extra beveiligingsmaatregel van Facebook. Hiermee voorkomt Facebook dat kwaadwillenden de “link shim”-tool kunnen misbruiken om URL’s aan te maken die lijken alsof ze van Facebook afkomstig zijn. Klopt deze hash niet, of wordt deze helemaal weggelaten – dan toont Facebook een melding om duidelijk te maken dat de uiteindelijke website geen onderdeel van Facebook is. (voorbeeldje: https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Frooza.nl).

Facebook link shim

Ok, maar hoe houd ik mijn Analytics nu overzichtelijk?

Aangezien elke Facebook-referral “gewoon” bezoekers uit Facebook betreft, heeft het geen toegevoegde waarde deze als losse verwijzingen in Analytics te blijven zien. Het beste kan je hiervoor een filter toepassen die deze verwijzingen samenvoegt, wel zo handig!

pro tip: Ga je met filters “in de weer” houd dan altijd een weergave (of “view”) over zonder filters. Zo beschik je altijd nog over de orginele/ruwe data.

Filterinstellingen

Om alle Facebook verwijzingen samen te voegen tot 1, kan je de volgende filter aanmaken en toepassen:

Facebook filtersettings

Filters zijn helaas niet met terugwerkende kracht toe te passen, maar hiermee voorkom je wel een hoop (toekomstige) frustraties. 🙄

Vragen, opmerkingen of aanvullingen? Laat een reactie achter of stuur een bericht.

Download Facebook Ads advertentiestructuur

Ontvang de Facebook Ads accountstructuur voor webshops direct per e-mail.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Social media uitbesteden?

Groei op LinkedIn, Facebook, Instagram of Pinterest en genereer meer leads en omzet door het inzetten van slimme campagnes en social media tactieken.


Meer informatie over social media uitbesteden.

  1. Leadgeneratie via social media
  2. Effectieve social media strategie
  3. Duidelijke dashboards & rapportages
  4. Vele kanalen zoals Pinterest, LinkedIn, Facebook en Instagram
  5. Bespaar tijd & verhoog kwaliteit
  6. Meer fans, meer traffic, hogere omzet

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van social media marketing en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact