Social media marketing
Het moment waar veel social media beheerders op hebben zitten wachten is aangebroken: het is mogelijk om instagramberichten in te plannen via de Facebook Creator Studio.
Instagram houdt niet van planners. Instastories van ouder dan een dag worden gekenmerkt met een datum en een mogelijkheid om je berichten in te plannen via Instagram is er niet. Wie tot op heden een Instagram bericht wilde inplannen had hiervoor een account nodig bij tools zoals Later, Buffer en Hootsuite. Niet alleen kunnen de kosten zodra je verschillende pagina’s beheert flink oplopen, ook komt de preview niet exact overeen met dat van Instagram.
Nu is Instagram eindelijk overstag, of soort van. Het inplannen kan (nog) niet via de eigen app van Instagram, maar wie een zakelijk account beheert kan via een gekoppelde Facebookpagina Instagramposts inplannen in de Facebook Creator Studio.
Facebook Creator Studio
Onlangs werd in Nederland de Facebook Creators Studio geïntroduceerd. De Studio voor makers biedt meer mogelijkheden en een betere preview voor het maken van content van je Facebookpagina. Zo kun je de inhoud beheren en zie je in één overzicht welke berichten met welk type content staan ingepland en kun je de prestaties van posts bijhouden. Naast de posts op Facebook, kun je nu in de inhoudsbibliotheek ook berichten maken én plannen voor Instagram!
Instagram post inplannen
Om een bericht op Instagram te plaatsen ga je naar de inhoudsbibliotheek van de Creator Studio en klik je op het Instagramlogo. Je ziet alle berichten op de tijdlijn van je Instapage. Kies voor ‘bericht maken’ en selecteer jouw pagina. Je kunt nu beginnen met het typen van je bericht en hashtags toevoegen (let op: je ziet niet hoeveel traffic een hashtag heeft). Vervolgens voeg je een afbeelding of video toe door een bestand te kiezen, of je selecteert direct beeldmateriaal uit berichten op je Facebookpagina en bewerkt deze. Is je bericht klaar, dan kun je naast de knop ‘publiceren’ voor ‘planning’ kiezen en je bericht staat ingepland!
Waarom Instagram berichten inplannen?
Het vooruit plannen van berichten kan een hele hoop tijd besparen. Daarnaast kun je op deze manier focussen op de social media strategie en zorgen voor consistentie op je pagina.
Ook relevant: Scoren met een gestructureerde content-strategie
Vooruit plannen is voornamelijk handig wanneer je met regelmaat waardevolle content wilt delen met je doelgroep of hen een stukje merkbeleving wilt meegeven. Vergeet echter niet dat Instagram een medium is dat bekend staat om het instant gebruik en delen van actualiteiten. Iets wat gisteren is gebeurd, is vandaag al een stuk minder interessant, dus blijf ook vooral spontane berichten en Instastories plaatsen.
Overweeg je Instragram in te zetten voor je online strategie of heb je hulp nodig bij de implementatie hiervan? Wij staan voor je klaar.
Over de schrijver:
Lian was werkzaam bij Rooza Online Marketing tot november 2019.
Lian is gespecialiseerd in doelgroeptargeting en online marketingcampagnes. Met haar ruime ervaring op het gebied van marketing en online contentcreatie stelt ze communicatieplannen en marketingstrategieën op. Ze zorgt ervoor dat bezoekers hun weg vinden naar producten die passen bij hun interesses.
Social media uitbesteden?
Groei op LinkedIn, Facebook, Instagram of Pinterest. Genereer meer leads en omzet met slimme campagnes en social media tactieken.
Meer informatie over social media uitbesteden.
- Leadgeneratie via social media
- Effectieve social media strategie
- Duidelijke dashboards & rapportages
- Vele kanalen zoals Pinterest, LinkedIn, Facebook en Instagram
- Bespaar tijd & verhoog kwaliteit
- Meer fans, meer traffic, hogere omzet