Social media marketing
Etsy is een prachtig platform met een wereldwijd bereik dat ook in Nederland steeds groter wordt. Etsy is dé website om zelfgemaakte en/of vintage producten te verkopen. Of zoals ze het vandaag de dag verwoorden: “koop bij iemand die zijn/haar hart en ziel gestopt heeft in het creëren van iets bijzonders.”
Als je je meer verdiept in Etsy, zie je al snel dat er absolute topverkopers zijn met tienduizenden verkopen en duizenden positieve reviews. Hier zie je jezelf natuurlijk maar wat graag tussenstaan, dus zet je een product online en wacht je tot het geld binnenstroomt. Maar wat als dat niet vanzelf gebeurt? In deze blog bespreken we de belangrijkste aandachtspunten om het maximale uit je listings te halen. Spoiler alert: Etsy Ads spelen een belangrijke rol.
Kwaliteit van je listing
Op Etsy werk je met listings. Een listing is een product dat je aanbiedt in je Etsy Shop. De kwaliteit van je listing is van essentieel belang voor je succes. Optimaliseer de volgende punten:
- Foto’s: als je iets intypt op Etsy en door de resultaten scrollt, valt direct op hoe visueel het platform is. Een goede foto is essentieel. Bij traditionele webshops hebben we het liefst productafbeeldingen met een witte achtergrond, maar op Etsy zien we betere resultaten met sfeerfoto’s. Het moet wel in één oogopslag duidelijk zijn wat je verkoopt. Tijd voor een fotosessie dus!
- Titel: vergeet het mantra “kort maar krachtig,” op Etsy mag je uitpakken met zoekwoorden in je titel! Bedenk wat mensen intypen als ze op zoek zijn naar jouw product en schrijf een flinke titel. Tip: neem eens een kijkje bij goed presterende titels in jouw categorie.
- Beschrijving: zorg dat duidelijk is wat je verkoopt en breng structuur aan met koppen en bullet lists. Maar vergeet ook zeker niet de kern van Etsy: jij verkoopt iets bijzonders waar je je hart en ziel in gestopt hebt. Je tekst moet dan ook zeker niet te zakelijk zijn: probeer in te spelen op het gevoel van de lezer. Ook in de beschrijving wil je dat je belangrijkste zoekwoorden goed terugkomen.
- Gratis verzending: mensen willen liever niet betalen voor verzendkosten. De strategie om een hogere prijs te rekenen met gratis verzending werkt.
- Mr. Worldwide: Etsy is veel groter in andere landen dan in Nederland. Bied je listing dus ook in het buitenland aan. Houd er wel rekening mee dat verzendkosten naar Amerika hoger zijn dan naar Alblasserdam. Tip: je kunt een prijs instellen per land. Zo kun je ook een Amerikaan gratis verzending aanbieden, maar is de vraagprijs hoger.
- Reviews: hoe meer positieve reviews, hoe beter. Grijp elke kans aan om reviews te verzamelen: als je in gesprek bent met een klant die een vraag heeft en je hebt kunnen helpen, schroom dan niet om te vragen om een review. Onthoud: persoonlijkheid speelt een grote rol op Etsy. Grote kans dat ze je willen helpen.
Etsy Onsite Ads
Tijd om het over de Etsy Ads te hebben. We beginnen bij Onsite Ads. Wanneer je bekend bent met online adverteren op Facebook en Instagram of Google, is het even schrikken. Je kunt namelijk bijna niks instellen. Je wordt beperkt tot het kiezen van een budget en een van de onderstaande doelen:
- Increase visibility and awareness
- Drive orders short-term
- Promote specific items
- Take my sales up a notch
- Maximise my exposure to help compete against similar shops
Wat Etsy exact doet om deze doelen te bereiken, dat blijft in de black box van Etsy. Hoe zorg je dan dat je ads succesvol draaien? Er zijn 2 knoppen waar je wel aan kunt draaien:
- Zoektermen uitsluiten: ga in je Etsy Ads Manager naar Manage Advertised Listings. Hier kun je per listing klikken op Search Terms. Daar zie je precies op welke zoektermen jouw advertentie getoond is, gesorteerd op het aantal views. Je kunt hier alle irrelevante zoektermen uitsluiten, zodat je je advertentiebudget puur gebruikt voor relevante termen.
- De kwaliteit van je listing verhogen: zorg ervoor dat er goede zoektermen in je listing staan, dat je titel prikkelt om door te klikken en dat je foto’s top notch zijn.
Etsy Offsite Ads
Je kunt bij Etsy ook met Offsite Ads werken. Dat werkt als volgt: Etsy gaat jouw product promoten op andere advertentieplatforms, zoals Google Ads Shopping. Dit kost jou niks, tenzij er een verkoop plaatsvindt. Dan betaal je een extra percentage dat bovenop de normale fee komt. Hoe hoog dit percentage is, hangt af van je jaarlijkse verkopen:
- Kleine Verkoper (totale omzet van minder dan $10.000 in de afgelopen 12 maanden): Etsy Offsite Ads is optioneel. Extra fee per verkoop is 15%
- Grote verkoper (totale omzet van meer dan $10.000 in de afgelopen 12 maanden): Etsy Offsite Ads zijn verplicht. Extra fee per verkoop is 12%
In je profielinstellingen kun je als kleine verkoper je Offsite Ads aan- of uitzetten. Let wel: dit is geen garantie dat de advertenties getoond worden. Etsy geeft de voorkeur aan goed presterende producten voor Offsite Ads.
Elektrische fiets met trapondersteuning
De grootste uitdaging met Etsy Ads is als volgt: er zijn weinig knoppen waar je aan kunt draaien. De Offsite Ads zijn zeer sterk afhankelijk van de prestaties van je product en ook bij de Onsite Ads speelt dit een rol. Etsy promoot nu eenmaal liever producten die bewezen hebben dat ze goed verkopen.
Daarmee is Etsy Ads als de trapondersteuning van een elektrische fiets: je moet zelf beginnen met trappen om in beweging te komen en je wordt dan beloond met een flinke boost.
Sales boost
Hiermee heeft Etsy Ads veel weg van organische resultaten: het duurt lang voor je tractie krijgt, maar zodra de molen begint te draaien, gaat het als een malle. Heb je weinig geduld? Overweeg dan het heft in eigen hand te nemen: zet zelf offsite ads op, bijvoorbeeld op Facebook en Instagram, om meer bezoekers in jouw Etsy Store te krijgen. Zo komen jouw listings op gang, om vervolgens te profiteren van de trapondersteuning van Etsy.
Wil jij jouw succes online vergroten? Wij hebben volop ervaring met adverteren op Facebook, Instagram, LinkedIn, Google en meer platforms. Ook halen we het maximale uit marketplaces zoals Etsy, Bol.com, Amazon en meer. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op!
Over de schrijver:
Rutger kickt op de combinatie van creativiteit en techniek. Hij vindt het prachtig om campagnes met elkaar te vergelijken, om campagnes te optimaliseren en om in een rapportage te kunnen aantonen hoeveel impact een actie gehad heeft. Dankzij jarenlange ervaring als in-house marketeer weet hij als geen ander snel en efficiënt waarde toe te voegen.
Social media uitbesteden?
Groei op LinkedIn, Facebook, Instagram of Pinterest. Genereer meer leads en omzet met slimme campagnes en social media tactieken.
Meer informatie over social media uitbesteden.
- Leadgeneratie via social media
- Effectieve social media strategie
- Duidelijke dashboards & rapportages
- Vele kanalen zoals Pinterest, LinkedIn, Facebook en Instagram
- Bespaar tijd & verhoog kwaliteit
- Meer fans, meer traffic, hogere omzet