Social media marketing
In een wereld van adverteren waarin traditionele marketing kanalen als Google Ads en Facebook Ads de boventoon voeren, is het soms tijd om een frisse blik te werpen en een andere manier van marketing te onderzoeken. In deze blogpost gaan we Spotify Ads behandelen, zodat je je marketing arsenaal nog meer kan uitbreiden.
Welke typen Spotify Ads zijn er?
Spotify is een van de populairste muziek apps met meer dan 381 miljoen actieve gebruikers. Dit maakt het een geschikt platform om je doelgroep te bereiken op een unieke en persoonlijke wijze. Er zijn verschillende vormen die je kan implementeren:
- Audio Ads
Audio Ads geven je de mogelijkheid om actieve luisteraars te targeten. Spotify Free luisteraars krijgen deze advertenties tussen het luisteren van de muziek door. De ideale manier om je doelgroep te bereiken. Het minimale budget voor deze manier van adverteren is €250.
- Video Ads
Er zijn twee type Video Ads die je kan gebruiken: video takeover & sponsored session. Video takeover Ads worden weergegeven wanneer Spotify-gebruikers door muziekcatalogi bladeren en het volledige scherm van hun apparaat in beslag nemen. Sponsored session Ads zijn videoadvertenties die gebruikers kunnen bekijken om een half uur gratis advertentievrij te luisteren naar Spotify. Het minimale budget voor deze manier van adverteren is €250.
Daarnaast zijn er ook nog meer specialistische opties zoals Display Ads en Sponsored Playlists, deze opties dienen afgestemd te worden met Spotify en zijn vooralsnog niet self-service 🙂
Hoe maak ik een Spotify Ad campagne?
Stap 1: account Aanmaken
- Ga naar de Spotify Ad Studio website: https://ads.spotify.com/en-NL/
- Klik op ‘Manage ads’.
- Maak een account aan of log in als je al een account hebt.
Stap 2: start een nieuwe campagne
- Eenmaal ingelogd, klik je op ‘Create campaign’.
- Kies je doel voor je advertentie en geef de campagne een naam
- Geef je advertentieset een naam
Stap 3: kies de doelgroep van je campagne
Je kunt kiezen uit verschillende segmentatie criterea:
- Locatie
- leeftijd
- Geslacht
- Gedrag
- Taal
- Soorten platforms
Stap 4: bepaal format and placement
Stap 5: bepaal het budget, looptijd en bidcap
Houd in de gaten dat er minimale bedragen zijn voor de verschillende soorten advertenties (zoals in het bovenstaande ook is beschreven). Daarnaast is het zaak om de looptijd van de campagne toe te voegen met daarnaast een max CPM (Cost per Mille) toe te bepalen. Druk vervolgende op ”next”.
Stap 6: De advertentie (laten) maken
Het maken van de ad bestaat uit verschillende stappen. De meeste spreken voor zich. Als je al een audiofragment hebt kun je deze direct uploaden naar Spotify. Zo niet, is het mogelijk om Spotify een script te geven en wordt de commercial voor je gemaakt door Spotify.
Kortom, advertenties op Spotify worden vaak over het hoofd gezien, maar zijn een krachtig voor marketeers die op zoek zijn naar andere manieren om hun merk te promoten. Vooral de lag instapkosten en de service die Spotify biedt bij het maken van de audiocommercial maakt het aantrekkelijk als aanvulling op je andere campagnes.
Over de schrijver:
Stijn is breed geïnteresseerd op alle gebieden van online marketing, maar wordt vooral getriggerd door het psychologische aspect. Hij houdt graag meerdere ballen tegelijk in de lucht (op zijn werk, maar ook op het voetbalveld) en beschikt over een winnaarsmentaliteit. Stijn houdt van vroeg opstaan en is altijd het eerste op kantoor aanwezig. O ja. Hij kan verdienstelijk darten en gaat altijd elke uitdaging aan.
Social media uitbesteden?
Groei op LinkedIn, Facebook, Instagram of Pinterest. Genereer meer leads en omzet met slimme campagnes en social media tactieken.
Meer informatie over social media uitbesteden.
- Leadgeneratie via social media
- Effectieve social media strategie
- Duidelijke dashboards & rapportages
- Vele kanalen zoals Pinterest, LinkedIn, Facebook en Instagram
- Bespaar tijd & verhoog kwaliteit
- Meer fans, meer traffic, hogere omzet