Lees over onze nieuwe Google Analytics 4 (GA4) training.

Google Ads (SEA)

Google Performance Max campagnes optimaliseren

Door:

Stijn Korteling

12 september 2023

In 2021 werden de Performance Max-campagnes voor het eerst geïntroduceerd. Met deze campagnemogelijkheid krijg je toegang tot een breed scala aan Google-platforms, waaronder Google Search, Google Display, Discover, YouTube, Gmail en Google Maps. Deze manier van adverteren heeft zijn voor- en nadelen.

Lees ook: Performance Max Feed Only campagne-opzet 

  • Uit onze ervaring blijkt vaak dat als je een Performance Max campagne naast een Branded campagne zet, de Branded campagne ineens een stuk minder gaat presteren.
  • Daarnaast is er geen inzicht in hoe de Performance Max in zijn werk gaat. Zo heb je bijvoorbeeld geen inzicht in de zoektermen en de verhouding van de gebruikte kanalen. 

Ondanks dat Performance Max een “black box” is, zijn er toch een aantal acties die je kan uitvoeren om de resultaten te optimaliseren.

Krijg inzicht met Google Ads script

Onlangs stuitte ik op een script van Mike Rhodes die inzicht geeft in de gebruikte zoektermen. Je kunt het script vinden via de volgende link: https://shorturl.at/adxJQ.

  • Stap 1: Download het script van de bovenstaande link
  • Stap 2: maak een Excel aan, de resultaten worden hierin straks weergegeven. 
  • Stap 3: voeg het script toe aan Google Ads

Onder ‘’tools en instelling’’ bovenaan in het Google Ads menu staat ‘’scripts’’. Kopieer en plak het script hierin. Let op: de URL en het campagne ID moeten nog worden toegevoegd.

Google Performance Max campagnes optimaliseren


1) Inzicht in zoektermen

  • Nadat je het script hebt geïmplementeerd kun je een selectie maken van de beste presterende zoektermen. In de onderstaande afbeelding is te zien hoe dit script inzicht geeft in je zoektermen.
  • Ook kun je checken of je Performance Max campagne zoekwoorden wegsnoept bij je Branded campagne. Mocht dit het geval zijn raad ik je aan om deze ook uit te sluiten in je Performance Max.
Google Performance Max campagnes optimaliseren


2) Campagnestructuur + Advertentie teksten/content aanpassen

Aan de hand van de zoektermen ontdek je waar de kansen liggen. Welke termen presteren niet goed, maar hebben wel potentie? Overweeg deze producten uit te sluiten en op te nemen in een nieuwe Performance max campagne.

Het voordeel van deze strategie is dat je je content/advertentieteksten kan aanpassen op de producten die je hebt staan in de specifieke Performance Max. Daarnaast kun je ook een budget geven aan de campagne (en dus een productgroep). Op deze manier kan je verschillende Performance Max campagnes op zetten voor verschillende productgroepen.

Hoe doe ik dit?

Onder “vermeldingsgroepen” kun je een onderscheid maken tussen verschillende productgroepen en producten. Klik op ”onderverdeling bewerken”.

Google Performance Max campagnes optimaliseren


Vervolgens kun je de producten onderscheiden in ”producttype” of “categorie” afhankelijk van je strategie. Daarbij kun je de producten of producten die niet relevant zijn uitsluiten in de desbetreffende Performance Max campagne.

Google Performance Max campagnes optimaliseren


Conclusie

Het onderscheiden van de verschillende productgroepen gaat je helpen om meer te halen uit jouw Performance Max campagnes. Door inzicht in de beste presterende zoekwoorden en het aanpassen van de content/advertentieteksten per productgroep spits je je campagnes en budgetten toe op de producten waar jij dat op wilt.

Google Ads audit

Gratis analyse van jouw Google Ads

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul je e-mailadres in: je ontvangt dan direct een e-mail vanwaaruit je analyse gestart kan worden. Binnen 5 minuten ontvang je een waardevolle rapportage.

Online marketing specialist

Over de schrijver:

Stijn Korteling

Stijn is breed geïnteresseerd op alle gebieden van online marketing, maar wordt vooral getriggerd door het psychologische aspect. Hij houdt graag meerdere ballen tegelijk in de lucht (op zijn werk, maar ook op het voetbalveld) en beschikt over een winnaarsmentaliteit. Stijn houdt van vroeg opstaan en is altijd het eerste op kantoor aanwezig. O ja. Hij kan verdienstelijk darten en gaat altijd elke uitdaging aan.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne maken door een bureau met zó veel SEA-ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.

Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%