Tip: Hét alternatief voor Google Optimize & A/B-testen is itClicked.nl.

Dashboarding & analytics

E-mailmarketing: met deze 3 metrics meet je de effectiviteit

Door:

Emma

11 januari 2024

Getallen en cijfers zijn voor marketeers erg belangrijk. Gaandeweg geven cijfers ons namelijk inzicht in hoe we resultaten kunnen verbeteren. E-mailmarketing is voor veel bedrijven een belangrijk medium voor klantcommunicatie. In deze blog duiken we in de metrics binnen e-mailmarketing waar wij op sturen. We kijken hierbij naar data uit het marketing software programma Copernica. Naast 3 algemene metrics gaan we ook in op het belang van het bepalen van metrics die extra relevant zijn voor jouw organisatie. 

Algemene e-mailmarketing metrics

Onze favoriete algemene metrics zijn:

  1. Open rate: het percentage van ontvangers (uniek) dat de e-mail geopend heeft. 
  2. Click through rate: het percentage van ontvangers dat op een link in de e-mail geklikt heeft. 
  3. Unsubscribe rate: het percentage ontvangers dat zich heeft uitgeschreven voor de nieuwsbrief.

Binnen Copernica vind je deze cijfers in de E-mail-editor onder Statistieken bij individuele mailings (zie de afbeeldingen hieronder).

E-mailmarketing: met deze 3 metrics meet je de effectiviteit
E-mailmarketing: met deze 3 metrics meet je de effectiviteit

Metrics passend bij jouw online strategie

Welke metrics sluiten aan bij jouw online strategie? Ligt de focus binnen jouw onderneming bijvoorbeeld vooral op het traffic naar bepaalde productgroepen? Kijk dan naar het aantal kliks op gerelateerde hyperlinks. Is het verhogen van het aantal volgers op social media voor jullie belangrijker? Voeg dan hyperlinks toe die verwijzen naar die platforms en breng het aantal klikken op deze hyperlinks in kaart. Kortom, zorg dat duidelijk is wat de belangrijkste doelen van jouw organisatie zijn. Metrics die aansluiten bij deze doelen zijn extra belangrijk voor jouw organisatie. 

Tip #1: Het is van belang om zowel absolute getallen als percentages in de gaten te houden om een compleet beeld te hebben. Alles is relatief 😉 

Tip #2: Bekijk alle informatie onder het kopje Hyperlinks om te zien op welke hyperlinks uit de nieuwsbrief veel of juist weinig geklikt wordt. Deze informatie kan je bijvoorbeeld een idee geven over welke producten in de smaak vallen bij een e-commerce mailing. Zijn er juist opvallend weinig clicks op een bepaalde hyperlink, overweeg dan om een andere Call-To-Action (CTA) toe te voegen. 

E-mailmarketing metrics interpreteren

Ten slotte, context is key. Er zijn verschillende manieren om metrics te interpreteren, bijvoorbeeld: 

  • ten opzichte van historische data (bijvoorbeeld data van vorige maand of vorig jaar). Hou hierbij altijd rekening met de invloed van de verschillende seizoenen en feestdagen. 
  • ten opzichte van concurrenten/benchmark (bijvoorbeeld met data van jouw belangrijkste twee concurrenten of gemiddelden binnen jouw branche). 
  • ten opzichte van een forecast (bijvoorbeeld op maandelijkse of jaarlijkse basis).

Data op meerdere manieren interpreteren helpt bij het bepalen of metrics opvallend zijn. Hier kunnen we conclusies uit trekken. De data uit Copernica maken we inzichtelijk in een dashboard in Looker Studio voor onze opdrachtgevers. Zo kun je in een oogopslag de resultaten van je e-mailmarketing bekijken.

Tip #3: Neem UTM-tags op in je nieuwsbrief zodat je aankopen (of andere conversies) die uit een nieuwsbrief voortkomen terugvindt in Google Analytics. 

Conclusie en extra advies

Door op verschillende manieren naar data te kijken en te interpreteren kom je tot verschillende inzichten. Zo meet je de effectiviteit van je e-mailmarketing! Ons advies? Regelmatig experimenteren met de inhoud en opzet van een nieuwsbrief (bijvoorbeeld met A/B testen) om te kijken wat wel en niet werkt. 

Hulp nodig bij het uitwerken van jouw online strategie? Of wil je meer inzicht in de effectiviteit van jouw nieuwsbrieven: neem contact met ons op! Wij denken graag mee!

Lees voor meer handige tips ook onze blog over effectieve e-mailmarketing. We gaan hier ook in op het belang van verschillende doelgroepen en e-mail automation. 

Online marketing specialist

Over de schrijver:

Emma

Emma is een online marketeer met een onweerstaanbare passie voor data crunchen, doelgroepen begrijpen en het versterken van online resultaten met een kick-ass strategie. Ze is het geheime wapen in een databrij.

Online marketing dashboard?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.

Meer informatie over online marketing dashboard.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%